kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹

افشای اسناد تلاش‌های آل‌سعود و امارات برای ایجاد شکاف بین ایران و عراق

یک روزنامه لبنانی با انتشار اسنادی، از تلاش‌های عربستان و امارات برای ایجاد شکاف میان عراق و ایران، پرده برداشت.

«الاخبار» به متن دو سند مربوط به سفیران امارات اشاره کرد و نوشت که ابوظبی و ریاض تحت نظر آمریکا، به دنبال ایجاد شکاف میان عراق و ایران بودند. دو سند مذکور از نقش امارات برای تغییر راهبرد عربستان در عراق، تحت عنوان «راهبرد جدید» پرده برمی‌دارند و به وضوح، نقش دیگر کشورهای عرب خلیج‌ فارس علیه عراق ‌را هم برملا می‌کنند.
 به گزارش تسنیم، یکی از این تلگرام‌ها مربوط به تاریخ سوم آبان سال گذشته است و در آن، از تلاش‌های «ثامرالسبهان» (سفیر اخراج شده عربستان از عراق) برای ایجاد شکاف میان ایران و عراق، صحبت شده است. طبق این سند، مأموریت السبهان، تغییر راهبرد عربستان در عراق، با هدف (به اصطلاح) مقابله با نفوذ ایران در عراق، بوده است. در تلگرام فوق به صراحت آمده است که راهبرد جدید عربستان در عراق، «همسو با راهبرد آمریکا» است.
دومین تلگرام سفارت امارات، مربوط به تاریخ 19 آبان سال گذشته می‌شود و امضای «حسن احمد سلیمان الشخی» سفیر امارات در عراق را پای خود دارد. در این تلگرام  به «توسعه روابط عربستان و عراق» اشاره شده و اعلام می‌شود که سفرهای دو‌جانبه (میان مقامات عربستان و امارات) «در قالب یک طرح هدفمند و برنامه‌ریزی شده» صورت می‌گیرد و این طرح، چیزی جز «مقابله با نفوذ ایران در عراق و منطقه» نبوده است.
نویسنده این تلگرام این‌گونه اظهار‌نظر کرد که «حضور عربستان در عراق و در پایتخت شیعیان، یک اقدام راهبردی و بسیار مهم است، زیرا استان‌های جنوبی عراق مرزهای گسترده‌ای با عربستان دارند و در نتیجه رهبران سیاسی در ریاض این نگاه بلندمدت را دارند که جنوب عراق یک عمق حیاتی برای امنیت ملی اعراب و امنیت ملی عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به‌شمار می‌رود و معتقدیم که این حضور باعث جلوگیری از هرگونه تحرکات مشکوک برای مشکل‌آفرینی در این مناطق خواهد شد.»
سفیر امارات افزود: حضور عربستان و اعراب گرایش‌ها نسبت به قومیت عربی را تقویت خواهد کرد. نیروهای سیاسی شیعه در ظاهر یکی به‌نظر می‌رسند اما در باطن پراکنده هستند و می‌توان برخی از این نیروها را جذب و نفوذ آنها را به‌ زیان نیروهای دیگر که به ایران نزدیک‌تر هستند، تقویت کرد.
الشخی نوشت: ریاض به تماس‌های فشرده با دولت عراق و اقشار سیاسی و دینی درون این کشور، در چارچوب جنگ طولانی با ایران، ادامه می‌دهد.
در این میان، تلگرام «احمد الطنجی» کاردار سفارت امارات در ریاض هم به نوبه خود مهم است، براساس این تلگرام، عربستان در مرحله آینده، مقابله با «الحشد الشعبی» و قدرت‌گیری آن را پیشِ‌روی خود قرار داده است. در این تلگرام به اکتبر سال 2017 میلادی (آبان گذشته) آمده است: توسعه روابط عربستان و عراق، مانع نفوذ ایران در دولت عراق خواهد شد.
در این تلگرام آمده است: ریاض پیش‌بینی می‌کند که قدرت الحشد الشعبی (بسیج مردمی) بعد از آزادسازی شهر موصل از دست داعش افزایش یابد و این «افزایش قدرت الحشد الشعبی تأثیر زیادی بر دولت عراق دارد» و این امر مانعی «در مسیر توسعه روابط بین دو کشور عربستان و عراق خواهد بود».
سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حالی، بسیج مردمی عراق را عامل ایران می‌دانند که، بسیج مردمی یک نیروی صددرصد عراقی است. البته، علت واقعی واهمه ریاض و ابوظبی از بسیج مردمی، به توان عملیاتی این نیرو در شکست دادن عوامل تروریستی عربستان در عراق ربط پیدا می‌کند؛ بسیج مردمی که در سال 1393 تشکیل شده، توانسته است تومار داعش را در عراق در هم پیچیده و همه توطئه‌های عربستان را در این کشور، خنثی کند.
ریاض طی سال‌های 2011 تاکنون، از طریق عوامل خود در عراق، جان هزاران زن و کودک بی‌گناه عراقی را گرفته است.
حملات تروریستی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دیروز بر اثر دو انفجار تروریستی در استان‌های صلاح‌الدین و الانبار، چهار غیرنظامی کشته و 32 تن نیز زخمی شدند. این انفجارها در شهرهای «الصینیه» استان صلاح‌الدین و «فلوجه» استان الانبار، رخ داده‌اند.
این انفجارها در حالی رخ داده‌اند که عراق طی سال‌ اخیر، ماه‌های آرامی را پشت گذاشته است.
به گفته کارشناسان، عراق با پشت سر گذاشتن مراحل انتقال قدرت، به سرعت به سمت ثبات و آرامش هرچه بیشتر پیش خواهد رفت و باقی‌مانده‌های داعش و بعثی‌ها نیز در عراق ریشه‌کن خواهند شد.