kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹
فرماندهی سازمان ملل در شبه جزیره کره:

منافع آمریکا در ادامه دشمنی 2 کره است

عضو فرماندهی سازمان ملل در شبه جزیره کره می‌گوید، پایان جنگ میان دو کره مسلما به نفع آمریکا نخواهد بود و می‌تواند یک سراشیبی لغزنده برای حضور آمریکا در شبه جزیره کره باشد.

«وین آیر»، معاون فرماندهی سازمان ملل در شبه‌جزیره کره در نشستی در موسسه «کارنگی برای صلح بین‌الملل» در واشنگتن با اعلام مطلب فوق افزود: «باید این سوال پرسیده شود که چرا کره شمالی به شدت اصرار دارد بیانیه پایان جنگ امضا شود.»
«آیر» سپس خود پاسخ این سوال را این‌گونه داد که، «خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که رهبر کره‌شمالی این بیانیه را نیاز دارد تا مخاطبان داخلی به این نتیجه برسند که او دیدگاه خود را تغییر داده و رویکرد جدید اتخاذ کرده است، اما بدبینانه‌ترین حالت این است که این اقدام برای ایجاد شکاف در میان متحدان باشد.
فشار کره شمالی برای امضای چنین بیانیه‌ای می‌تواند در اتحاد کره جنوبی و آمریکا شکاف ایجاد کرده و خروج 28 هزار و 500 سرباز آمریکایی که در کره جنوبی مستقر هستند را باعث شود.»
کره شمالی
 متخصص ایجاد شکاف
این فرمانده کانادایی در ادامه تصریح کرد، کره شمالی متخصص ایجاد شکاف بین متحدان است. آیر در حالی این اظهارات را بیان کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جهت اجرای سیاست چماق و هویج  و برای چهارمین بار در سال جاری به کره شمالی سفر کرده تا مقدمات دیدار دوباره میان رهبران آمریکا و کره شمالی را فراهم کند.
وی پیش از سفر ابراز امیدواری کرده بود بتواند مقدمات دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی را هرچه سریع‌تر فراهم آورد. پمپئو همچنین مدعی شده که هدفش بهبود اوضاع و اعتماد کافی بین آمریکا و کره‌شمالی و دستیابی به صلح است.
وزیر خارجه آمریکا که قبل از کره شمالی به ژاپن سفر کرده بود پس از پیونگ یانگ، به سئول می‌رود و با مون جائه این، رئیس‌جمهور این کشور دیدار می‌کند و فردا به چین می‌رود و در آنجا سفر آسیایی خود را به اتمام می‌رساند.
گفتنی است، در 22 خرداد، ترامپ در سنگاپور با رهبر کره شمالی دیدار کرد و طرفین توافق کردند ضمن امحای سایت‌های هسته‌ای کره شمالی، آمریکا از تحریم پیونگ یانگ دست بردارد و متقابلا نیروهایش را از شبه جزیره کره خارج کند. لیکن با گذشت حدود سه ماه از این دیدار هنوز در نحوه اجرای وعده‌ها بین دو کشور اختلافات جدی وجود دارد. مثلا کره‌شمالی تبادل امتیازات را مرحله به مرحله می‌خواهد اما آمریکایی‌ها می‌گویند، اول خلع کامل هسته‌ای سپس رفع تحریم‌ها!
تحلیلگران معتقدند، موضوعی که موجب می‌شود نتوان به نتایج مذاکرات احتمالی میان سران آمریکا و کره شمالی به طور خوش‌بینانه‌ نگاه کرد، واقعیت مشارکت پشت پرده و غیرمستقیم چین و روسیه و دیگر بازیگران منطقه‌ای در این مسئله است. به طور حتم مسئله بحران هسته‌ای کره شمالی تنها موضوعی دوسویه میان آمریکا و پیونگ یانگ نیست و قدرت‌های مهم دیگر همچون چین و روسیه نیز در این موضوع درگیر هستند.
در واقع باید گفت که عامل اصلی تمایل پیونگ یانگ به مذاکره در شرایط کنونی درخواست چین از پیونگ یانگ، به عنوان مهم‌ترین حامی اقتصادی کره‌شمالی است و آمریکا بدون حمایت پکن، قادر به پیش بردن مذاکرات نخواهد بود.