kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

شکایت از آمریکا راه را برای مذاکره با آمریکا باز کرد!

سرویس سیاسی-
روزنامه ایران در شماره روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی ساز مذاکره ایران و آمریکا را به بهانه رأی دیوان لاهه کوک کرد. ارگان دولت به نقل از مصاحبه‌شونده نوشت: «رأی دیوان ممکن است این فضا را فراهم کند که مذاکرات بین ایران و آمریکا به‎طور مستقیم صورت بگیرد تا این دو کشور مسائل اختلافی بین خود را حل کنند...معتقدم که رأی دیوان لاهه به نفع ایران فضایی را ایجاد کرده و در واقع طرفین به نوعی دعوت شدند تا از دست زدن به اقداماتی که وضعیت موجود را تشدید می‌کند، خودداری کرده و اختلافات را گسترش ندهند. این بهانه خوبی است که هر دو دولت ایران و آمریکا با استناد به رأی و موضع‌گیری دیوان بتوانند فضایی را برای مذاکرات ایجاد کنند. حتی ممکن است ایران هم مدعی شود که موضعش این بوده که مذاکره نکند اما دیوان بین‌المللی به‌طور بی‌طرفانه موضوع را بررسی کرده و رأی خود را به نفع ایران صادر کرده، مسئولان کشور ما هم به احترام این رأی یک بار دیگر تجربه جدیدی را که همانا مذاکره است، در دستور کار خود قرار دهند.»
در ادامه این گفت‌وگو آمده است: «از سوی دیگر موضع آمریکا هم ممکن است که در قبال ایران مقداری منعطف شود. چون به لحاظ حقوقی یک مرجع قضایی بین‌المللی رأیی را صادر کرده که طبق آن اعلام شده که دولت آمریکا حقوق بین‎الملل را رعایت نمی‌کند و این شاید مقداری در بعضی از نمایندگان کنگره که موافق تشدید تحریم‌ها یا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند تأثیر بگذارد و فضا را تاحدودی به نفع ایران تغییر دهد. اینها پیش‌بینی است و امروز نمی‎توان از آن با اطمینان حرف زد، اما می‎تواند وجود داشته باشد. اما اینکه دیوان بتواند آمریکا را وادار کند تا از تصمیمات خود در قبال ایران و برجام برگردد، متأسفانه چنین قدرتی را ندارد.»
گستره زمانی تعهد ترامپ به بیانیه پایانی سران گروه جی 7 تا لبه پله‌های هواپیما و ساعتی پس از پایان این اجلاس در کانادا بود. مدت پایبندی اوباما به توافق هسته‌ای نیز از نخستین روز اجرای آن فراتر نرفت. ترامپ هم به راحتی برجام را به ایستگاه آخر رساند و از آن پیاده شد. این شخص همدستان اروپایی‌ خود را هم بارها به انحاء مختلف مجازات و جریمه کرده است و از معاهدات بین‌المللی بسیاری خارج شده؛ آن وقت به توافق با ایران پایبند باشد یا نسبت به ایران منعطف شود؟ جالب اینجاست که مایک پمپئو هم در واکنش به رأی لاهه اعلام کرد که آمریکا به عهدنامه مودت 1955 با ایران پایان می‌دهد. با این حال گروهی تز مذاکره می‌دهند! آن هم با دولتی که توافق و تعهد سرش نمی‌شود.
البته چنین نتیجه‌گیری پرتناقضی از ارگان دولت چندان هم جای تعجب ندارد، چرا که وقتی دولتمردان ما از عاشورا درس مذاکره می‌گیرند، رسانه دولتی هم شکایت از آمریکا را تسهیل‌کننده مذاکره مستقیم با این کشور می‌داند.
ریشه مشکلات اقتصادی کشور، داخلی است
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «ریشه نگرانی‎ها از وضعیت اقتصادی را نباید در اقدامات و سخنان ترامپ دانست. مشکلات کشور، مشکلات داخلی است. تمام سوءمدیریت‎های داخلی به ترامپ مرتبط نیست. سخنان ترامپ نیز سخنان جدیدی نبود بلکه سخنانی بود که 40 سال پیش، از زمان کارتر و ریگان شروع شد و تاکنون ادامه پیدا کرده است. بنابراین این سخنان به‌صورت یکجا جمع شد و ترامپ صرفا به گونه‎ای سخنان قدیمی انباشته‎شده را در مجمع عمومی مطرح کرد».
چندی پیش روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مطلبی نوشته بود:«اگر یک آسیب‌شناسی واقع‌گرایانه نسبت به تحولات اقتصادی چند وقت گذشته صورت دهیم، به نظر می‌رسد وفاق اصلی وجود دارد که ریشه اصلی و متغیر کلیدی گرانی‌های اخیر در حوزه‌های سکه، ارز، خودرو، مسکن و در آینده نزدیک سایر کالاهای حتی فیزیکی که می‌تواند به این گروه بپیوندد، در حجم نقدینگی است».
روزنامه زنجیره‌ای قانون نیز چندی پیش نوشته بود:«عده‌ای معتقدند به دنبال صحبت‌های اخیر ترامپ درخصوص مذاکره با ایران، نرخ دلار با کاهش روبه‌رو شده است اما باید اقرار کرد که نوسانات بازار ارز مربوط به مافیایی در داخل کشور است و هدف آن این است که القا کند موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور آمریکاست که می‌تواند اقتصاد ایران را متلاطم سازد. دلار 11 هزار تومانی یا 9 هزارو 500 تومانی هیچ‌کدام به تحریم‌ها بازنمی‌گردد؛ این یک دروغ محض است که واکنش‌های ترامپ موجب کاهش یا افزایش قیمت دلار در ایران می‌شود.»
اعتراف روزنامه‌های زنجیره‌ای درخصوص ریشه اصلی مشکلات کشور، قابل توجه است. طیف مدعی اصلاحات تا پیش از سال 92 تاکید داشتند که 10 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم و سیاست خارجی برمی‌گردد و 70 تا 90 درصد آن به سوءمدیریت دولت برمی‌گردد. اما همین طیف از سال 92 و پس از روی کارآمدن دولت یازدهم مدعی شد که تمامی مشکلات کشور حتی آب خوردن مردم با مذاکره و توافق رفع خواهد شد!
کارشناسان معتقدند که ریشه اصلی مشکلات اقتصادی، عملکرد ضعیف دولت است.
لازم به ذکر است که از مجموع 424 هزار میلیارد تومان منابع بودجه، تنها 53 هزار میلیارد آن در اختیار قوای دیگر به غیر از دولت است.
دروغ‌گویی دوباره در بزک کردن CFT
روزنامه زنجیره‌ای قانون در گزارشی ضمن بزک کردن مجدد CFT به دروغ‌گویی متوسل شده و در گزارشی با عنوان «نبرد فرسایشی» نوشت: با وجود تاييد ضمني CFT توسط بزرگان كشور نمايندگان همچنان بر سر بررسي اين لايحه جدل مي‌كنند.
در بخشی از این گزارش آمده است: برخي بدون اينكه فوايد و مضرات يك موضوع را در نظر داشته باشند، تنها با فضاسازي و همچنين تحت تاثير قرار گرفتن موضع‌هايي را اتخاذ مي‌كنند كه با حقيقت ماجرا تفاوت دارد. در ميان تمام اين درگيري‌ها و انتقادهايي كه وجود داشت، دیاکو حسینی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با رد برخي ادعاها درباره FATF گفت كه ترکمانچای دور ماندن از جامعه اقتصادی بین‌المللی است که منجر می‌شود به اینکه رقبا و دشمنان ایران بتوانند مزیت‌هایی را در روابط تجاری و بین‌المللی به دست بیاورند، درحالی‌که ایران به دلیل عدم آگاهی و شناخت کافی نسبت به این مقررات نسبت به مزایای آن دور مانده و خود را از آن دور نگه داشته است.
فارغ از استدلال‌های به کار رفته در این گزارش در بزک کردن CFT بایستی به نکاتی ‌اشاره کرد، نخست آنکه بزک‌کنندگان آن از همان روش‌هایی بهره می‌برند که در دفاع از برجام بارها به آن توسل جسته بودند.
در سال‌های گذشته و پیش از تصویب و اجرایی شدن برجام گفته می‌شد هر روز تاخیر ایران در امضای توافق هسته‌ای هزار میلیارد تومان به ایران خسارت وارد می‌کند و امروز تکلیف صدها هزار میلیارد تومان سودی که پس از برجام عاید ایران شده مشخص نیست، نه تحریم‌ها رفته و نه مشکلی از مشکلات کاسته شده است.
نکته دوم اینکه دروغ‌سازی در بزک کردن برجام از همان شیوه و روش‌هایی است که پیش از این درباره برجام نیز آزموده شده بود، در حالی که نظرات رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های علنی مطرح و در جلسات خصوصی با مسئولین نیز همین خطوط قرمز به آنها گوشزد می‌شد برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای به دروغ دست به حمایت‌سازی از برجام از سوی بزرگان زدند!درباره FATF نیز ماجرا همین است، اگر منظور زنجیره‌ای‌ها از بزرگان رهبر معظم انقلاب است که شواهد از جمله ادعاهای برخی شخصیت‌های سیاسی حامی FATF نیز آن را تائید می‌کند بایستی گفت که نظرات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی علنی و دیدار با نمایندگان مجلس مطرح شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی 30 خرداد سال جاری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه‌ معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی گفتند: این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت‌وپز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکلِ به‌ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند، شما چطور آن را رد می‌کنید؟ رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این‌گونه کنوانسیون‌ها افزودند: همان‌گونه که درباره‌ «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللیِ اخیراً مطرح‌شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پول‌شویی قانونگذاری کند.
ایشان افزودند: البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.
با این سخنان صریح آیا می‌توان از تائید آن هم ضمنی برخی لوایح توسط بزرگان کشور سخن گفت؟!
ساحل آرامش از دیدگاه مدعیان اصلاح‌طلبی!
روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب معتقد است که کشتی التهابات دولت (که به نوعی متاثر از التهابات جامعه است) به ساحل آرامش رسیده و مصادیق این ساحل آرامش را رای دیوان لاهه و حضور موفق رئیس‌جمهور در سازمان ملل و سقوط قیمت دلار عنوان کرده است.
در شماره روز پنجشنبه خود در گزارشی که به دیدار رئیس‌جمهور و طیف موسوم به اصلاح‌طلب اختصاص داشت، نوشت: «كشتي التهابات دولت در هفته اخير به ساحل آرامش رسيده است. مصداق اين ساحل آرامش راي دادگاه لاهه به نفع ايران در مقابل آمريكا، حضور موفق و موثر در در نشست مجمع عمومي سازمان ملل و سقوط قيمت دلار تنها بخشي از اتفاقات آرامش‌بخش رخ داده براي دولت در روزهاي گذشته است و به نظر مي‌رسد همين مهم سبب شده تا دولت با پشت سر گذاشتن چالش‌ها بار ديگرگفت‌وگو و تعامل با حاميان ديروز را از سر گرفته و اكنون در آرامش قصد دارد با آنها مشورت كند. روز گذشته فراق 444 روزه اصلاح‌طلبان و روحاني به پايان رسيد و دفتر رئيس‌جمهور با دعوت تعدادي از دبيران كل احزاب اصلاح‌طلب و همچنين تعدادي از چهره‌هاي موثر جريان اصلاحات، تشكيل جلسه دادند.»
لازم به ذکر است که حضور یا عدم حضور برخی چهره‌ها در این دیدار محل حواشی بسیاری شد. حضور یکی از کسانی که فیش نجومی او در جامعه مورد اعتراض قرار گرفت در این جلسه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. طیف موسوم به اصلاح‌طلبی که همواره شعار پاکدستی سرداده‌اند در آن مورد یا سکوت پیشه کردند و یا به دفاع از نجومی‌بگیران پرداختند.
جالب اینکه دولتمردان تلاش کردند تا این فیش‌ها را به دولت قبل منسوب کنند در حالی‌که چند سالی از دولت تدبیر و امید گذشته بود و افرادی از طیف موسوم به اصلاح‌طلب در حال گرفتن این حقوق‌ها بودند.