kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

نمایش وحدت در عراق دیدار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید با حیدر عبادی

نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور منتخب عراق نخستین دیدار رسمی خود را با «حیدر عبادی» انجام دادند و با این اقدام‌شان، وحدت و همبستگی ملی عراق را به نمایش گذاشتند.

«عادل عبدالمهدی» و «برهم صالح» دیروز به دیدار نخست‌وزیر سابق در کاخ «السلام» بغداد رفتند و با این اقدام خود، وحدت ملی در عراق را به نمایش گذاشتند.
به گزارش فارس، این دیدار با عزت و احترام کامل انجام شد. برهم صالح این اتفاق را نشانه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در عراق و همچنین، نشانه همبستگی همه برای خدمت‌رسانی به مردم دانست. وی در این دیدار، به نخست‌وزیر جدید نیز قول داد همه تلاش‌های خود را برای موفقیت وی، به کار خواهد بست.«عادل عبدالمهدی» نیز نسبت به توانمندی‌های رئیس‌جمهور جدید، ابراز اطمینان  کرد و گفت که صالح می‌تواند در تشکیل کابینه‌اش، به او کمک کند.
انتخابات پارلمانی عراق، 22 اردیبهشت برگزار شده بود، اما روند تشکیل مجلس جدید و انتخاب مقامات این کشور، به کندی پیش می‌رفت، که علت آن به مداخلات آمریکا و عربستان و همچنین، به اعتراضات خیابانی مردم شهرهای جنوبی عراق ربط پیدا می‌کرد. اما در جریان اعتراضات بصره، عوامل آمریکا و عربستان تحت پوشش تظاهرات ضد دولتی مردم، دست به اقدام ناپخته و احمقانه زدند و کنسولگری ایران را به آتش کشیدند. این اتفاق باعث شد که مردم پی به ماجرا ببرند و صفوف خود را از عوامل داعش و بعثی جدا کنند. سرانجام نیز کل ماجرا، آمریکا و عربستان را به انزوا کشاند و دو چهره نزدیک به مقاومت و مخالف نفوذ آمریکا در عراق، یعنی عادل عبدالمهدی و برهم صالح به ترتیب به نخست‌وزیری و رئیس‌جمهوری رسیده‌اند.این یک دست شدن عرصه سیاسی عراق، ملت این کشور را شادمان کرد و به همان اندازه نیز باعث نگرانی و خشم آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی شد.عبدالمهدی و صالح سه‌شنبه 10 مهر با رأی پارلمان عراق، پست‌های نخست‌وزیری و ریاست جمهوری این کشور را احراز کرده‌اند.
اولین اقدام برای تشکیل کابینه
عادل عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر جدید، از گروه‌های سیاسی عراق خواسته است چهار نامزد را از هر فراکسیونی، برای پست‌های وزارتی، معرفی کنند. عبدالمهدی معیارهای انتخاب را کارایی، شایستگی، تجربه و تخصصی اعلام کرد.
به گزارش تسنیم، «عالیه الاماره» عضو یکی از فراکسیون‌های پارلمان عراق گفت، کابینه عبدالمهدی شامل شخصیت‌های تکنوکرات و شایسته خواهد بود، چهره‌هایی که بتوانند به ملت عراق خدمت کنند.