kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

نشنال اینترست: آمریکا تا ابد هم در عراق بماند پیروز نخواهد شد

پایگاه نشنال اینترست در مطلبی نوشته واشنگتن باید به خواسته مردم آمریکا گوش فرا داده و عراق را ترک کند چرا که اگر تا ابد هم در عراق بماند نتیجه نمی‌گیرد.

نشنال اینترست در مقاله‌ای بار دیگر با انتقاد از سیاست ‌اشغالگری آمریکا در عراق و با‌اشاره به حوادث روزهای اخیر شهر بصره نوشته: «آشوب‌های بصره ممکن است با توجه به شرایط معیشتی مردم محلی چندان تعجب برانگیز نباشند اما در عین حال باید از آنها درس گرفت. این نتیجه‌ای است که بعد از تغییر رژیم، 15 سال مداخله،‌ اشغالگری و بازسازی در عراق به بار آمده است. این حاصل تریلیون‌ها دلار پول قرض گرفته و خرج شده و از بین رفتن جان ده‌ها هزار آمریکایی و عراقی است.»
 به نوشته این نشریه «اعتراضات در شهر بصره تنها یک جنبه از آشوب سیاسی فعلی در عراق به همراه تمامی خطرات امنیتی و مصائب انسانی متعاقب آن است. اینها نشان‌دهنده شکست واشنگتن در اتکا به مداخله نظامی و به اصطلاح کشور سازی در کنار مشکلات سیاسی در سرزمین‌های دور دست است که امنیت، موفقیت یا سبک زندگی آمریکا را تهدید نمی‌کنند».
 در ادامه این مقاله می‌خوانیم: «در بصره و عراق، آمریکایی‌ها طی سال‌ها مدارک و شواهد کار خود را دیدند و ملاحظه کردند که مداخله نظامی در دستیابی به نتایج مهم راهبردی و پایدار به رغم تلاش‌های آمریکا شکست خورد.سرهنگ بازنشسته اندرو باسوویچ، یک مورخ نظامی است. او می‌گوید: ممکن است برخی بگویند تلاش سخت‌تر، سرمایه‌گذاری میلیاردها پول بیشتر و باز هم فرستادن تجهیزات بیشتر برای 15 سال دیگر نتایج مطلوب‌تری به بار خواهد آورد. اما این یک خیال واهی است. آمریکا در عراق هیچ مرجعی ندارد که با استناد به آن مدعی پیروزی نظامی‌شود و تکرار ‌اشتباهات گذشته قرار نیست به پایان متفاوتی در یک زمان دیگر منجر شود.»
نویسنده این مطلب در پایان تصریح می‌کند: «برای واشنگتن مشاهده آشوب‌های بصره باید محرکی به منظور دنبال کردن یک تغییر ریشه‌ای در سیاست خارجی آمریکا و رفتن به مسیری دیگر به منظور تمرکز شدید بر دفاع از منافع حیاتی آمریکا باشد. این دستورکار شاید در واشنگتن چندان آشنا به نظر نرسد اما بازتاب چیزی است که اکثر آمریکایی‌ها می‌خواهند.»