kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

انتقال اس-300 به سوریه با بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری نظامی جهان

روسیه کار انتقال تجهیزات سامانه دفاع موشکی «اس-300» به سوریه را با به کارگیری بزرگ‌ترین هواپیمای باری نظامی جهان، آغاز کرده است.


چند روزی است که «آنتونوف-124 روسلان»، که بزرگترین هواپیمای باری نظامی جهان است، سرگرم انتقال تجهیزات سامانه دفاعی قدرتمند «اس-300» از روسیه به سوریه است.
به گزارش فارس، مسکو اعلام کرده که کار ارسال قطعات و تجهیزات سامانه «اس-300» به سوریه، از جمعه گذشته آغاز شده است.
روسیه در حالی سرگرم انتقال این تجهیزات است که آمریکا بیش از این مدعی شده بود، جلوی انتقال «اس-300» به سوریه را می‌گیرد.
اخیرا، در پی شیطنت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، یک فروند هواپیمای نظامی «ایلوشین-20» در «لاذقیه» سوریه سرنگون شده بود و این واقعه، مرگ 15 نظامی روسی را در پی داشته است.
چند روز پس از این اتفاق، که مسکو تل‌آویو را رسما مسئول آن دانسته بود، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، اعلام کرد که سوریه را به «اس-300» مجهز می‌کند. انتشار این خبر، موجی از نگرانی را میان سران رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کرده بود و آنها از طریق تماس‌های تلفنی و ارسال پیام، تلاش کرده بودند تا روسیه را از این تصمیم منصرف کنند، اما موفق به انجام این کار نشده‌اند.
مجهز شدن سوریه به اس-300، نه تنها صهیونیست‌ها را در مورد حمله هوایی به این کشور، به تأمل وامی‌دارد، بلکه عملا ارتش رژیم صهیونیستی را به یک ارتش دست چندمی تبدیل کرده و حلقه فشار بر تل‌آویو را تنگ‌تر خواهد کرد. موشک های سامانه دفاعی «اس-300» هر پرنده مهاجمی را می‌تواند تا شعاع 150 کیلومتری هدف قرار دهد و بدین ترتیب، از این پس جنگنده‌های اسرائیلی حتی از آسمان لبنان نیز نمی‌توانند سوریه را هدف قرار دهند.
روسیه علاوه بر اس-300، یک سامانه پیشرفته الکترونیکی را هم به سوریه ارسال کرده است. نظامیان سوریه از طریق این سیستم، از این پس می‌توانند تمامی پروازها در عربستان، فلسطین اشغالی و اروپا را رصد کنند.
به نوشته وبگاه «میدل ایست مانیتور»، «ولادیمیر میخایف» معاون شرکت دولتی سازنده تجهیزات الکترونیکی مذکور، در این زمینه گفت: «ما نه‌تنها متوجه ورود هر پرنده‌ای به فضای منطقه می‌شویم، بلکه حتی تحرک هر هواپیما در باندهای فرودگاه اسرائیل، عربستان و حتی اروپا را نیز متوجه خواهیم شد.»
بازگشت آوارگان به سوریه
در پی آشکار شدن نشانه‌های پایان جنگ در سوریه و افزایش سطح امنیتی در این کشور، بازگشت آوارگان سوری از خارج، آغاز شده است.
به گزارش فارس، از بعدازظهر دوشنبه گذشته تاکنون، چند گروه از آوارگان سوری که در لبنان به سر می‌برده‌اند، به سوریه برگشتند، و در حال حاضر نیز روند بازگشت، ادامه دارد. گذرگاه‌های «الدبوسیه»، «الزمرانی» و «جدیده یابوس»، مسیرهایی بوده‌اند که آوارگان از طریق آنها، وارد خاک سوریه شده و پس از دریافت خدمات بهداشتی لازم، به ویژه واکسن فلج اطفال، به شهرک ها و روستاهای محل سکونت خود در «حمص»، «حماه»، «حلب» و «دمشق» منتقل شدند.
شماری از آوارگان ضمن ابراز شادمانی به خاطر بازگشت به وطن، از ارتش سوریه هم به خاطر تلاش برای استقرار ثبات و امنیت، قدردانی کردند.
سایر رویدادها
* ارتش سوریه طی پیشروی‌های جدید خود در استان جنوبی «السویدا»، بخش‌های جدیدی از مناطق بیابانی شرق این استان را از لوث عناصر داعش، پاکسازی کردند.
* وزیر خارجه فرانسه گفت، این کشور از توافق میان روسیه و ترکیه در «سوچی» بر سر استان ادلب سوریه، حمایت می‌کند. طبق توافق مذکور، بخش‌هایی از استان «ادلب» باید به «مناطق کاهش تنش» تبدیل شوند.
* مرکز آثار باستانی استان «درعا» در جنوب سوریه، عملیات قاچاق اشیاء عتیقه این کشور به اردن را ناکام گذاشت.
* سفیر روسیه در تل‌آویو گفت: ما نمی‌توانیم به (مقامات) کشور مستقل ایران دستور بدهیم که خاک سوریه را ترک کنند و از آنها بخواهیم از ما تبعیت کنند.