kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

شورش و هرج و مرج در شهرهای اسپانیا در اولین سالگرد همه‌پرسی کاتالونیا

در اولین سالگرد برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا، با یورش نیروهای پلیس به استقلال‌طلبان در شهرهای بارسلونا و جیرونا هرج و مرج و شورش این شهرها را فرا گرفت.

حس استقلال‌طلبی در منطقه کاتالونیای اسپانیا به رغم سرکوب شدید سال گذشته استقلال‌طلبان، هنوز فروکش نکرده و هر چند روز یک بار استقلال‌طلبانان با اردوکشی خیابانی در یکی از شهرهای منطقه خواهان استقلال از حکومت مرکزی می شوند.
اول اکتبر ۲۰۱۷ ( 9 مهر 96) دولت محلی این اقلیم یک همه پرسی مناقشه‌برانگیز به صورت یکجانبه بر سر استقلال کاتالونیا  برگزار کرد که در این همه‌پرسی ۹۰ درصد رای‌دهندگان از جدایی حمایت کردند. به دنبال آن نیز  در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ دولت کاتالونیا به تبعیت از نتیجه این همه‌پرسی به صورت یکجانبه از اسپانیا اعلام استقلال کرد اما دولت مرکزی در پاسخ ضمن مردود دانستن این همه‌پرسی و این تصمیم اقدام به اعمال حاکمیت مستقیم خود بر کاتالونیا نمود و همزمان بسیاری از مقامات این منطقه را بازداشت و روانه زندان کرد.
روز دوشنبه اما سالگرد این همه‌پرسی جنجالی بود که از سوی پلیس این کشور سرکوب شد. مردم منطقه کاتالونیا بار دیگر به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شده به اموال عمومی خسارت زدند.
به گزارش ایسنا،‌ برآورد شده که در شهر بارسلونا دست‌کم ۱۸۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. تظاهرکنندگانی که پرچم‌های زرد، قرمز و آبی استقلال‌طلبان را در دست داشتند شعار می‌دادند «یک اکتبر، نابخشودنی، فراموش نشدنی» و بعد از پایان تجمع، معترضان شروع به پرتاب اشیای مختلف اعم از بطری، قوطی کنسرو و تخم مرغ به سمت نیروهای پلیس کردند.
معترضان سپس به ساختمان پارلمان رسیدند و به دلیل تعداد انبوهشان نیروهای پلیس را مجبور به عقب‌نشینی به داخل این ساختمان کردند. حدود ساعت ۱۰ شب دوشنبه نیروهای امنیتی شروع به اجرای عملیات متفرق کردن و پاکسازی در میدان روبروی ساختمان پارلمان کاتالونیا کردند.  پلیس کاتالونیا برای کنترل معترضان در مقابل ساختمان پارلمان از باتوم و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد و در بسیاری موارد با راهپیمایان درگیر شد. هنوز گزارشی از آمار دقیق دستگیرشدگان منتشر نشده است. معترضان که خواهان قطع ارتباط با مادرید هستند بارها در طول روز با نشستن بر روی ریل‌های راه‌آهن در ایستگاه‌ها برای بستن مسیر قطارها تلاش کردند و در مواردی نیز به بستن معابر اصلی و جاده‌ها دست زدند.
در عین حال تجمع رسمی در شهر جیرونا نیز با تنش‌هایی همراه بود و شرکت‌کنندگان در این تجمع شروع به برچیدن حصار اطراف ساختمان نمایندگی دولت کاتالونیا در این شهر کرده و نوار امنیتی پلیس را نیز شکستند. طبق گزارش رسانه‌های محلی، حدودا در تجمع شهر جیرونا نزدیک به ۳۰۰۰ نفر شرکت داشتند. در عین حال گزارش‌هایی نیز در خصوص وقوع درگیری‌هایی میان شرکت‌کنندگان در تظاهرات منتشر شده است.