kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

رئیس ‌بنیاد نوبل حاضر به پس گرفتن جایزه رهبر جنایتکار میانمار نشد

رئیس ‌بنیاد «نوبل» در واکنش به درخواست‌های گسترده برای پس گرفتن جایزه نوبل از خانم «سوچی»، رهبر میانمار به جرم جنایت جنگی تاکید کرد که این جایزه پس گرفته نمی‌شود.

«آنگ سان سوچی»، رهبر عملی میانمار شریک جنایات ارتش و افراطی‌های این کشور در جنایت جنگی علیه مسلمانان روهینگیا است. به همین دلیل نهادها و فعالان زیادی خواستار برخورد با سوچی شده و حتی از بنیاد نوبل درخواست شد جایزه صلح نوبل را از او پس بگیرد. اما رئیس ‌بنیاد نوبل، اعلام کرده هرچند قبول دارد برخی از اقدامات آنگ سان سوچی به عنوان رهبر غیرنظامی میانمار مایه تاسف است اما حاضر نیست جایزه را پس بگیرد. لارس هیکنستن، این را هم گفته که: «معنی ندارد که جوایز در واکنش به مسائلی که پس از اعطای جوایز رخ می‌دهد پس گرفته شود.»
محققان سازمان ملل در سال جاری میلادی گزارشی منتشر کرده و ارتش میانمار را به انجام کشتارهای گسترده علیه مسلمانان روهینگیایی‌ها با نیت نسل‌کشی متهم کردند آن هم در جریان عملیاتی که باعث شد تا بیش از 700 هزار مسلمان روهینگیایی به عنوان آواره به بنگلادش فرار کنند.
هیکنستن اضافه کرد: «ما شاهد اقدامات سوچی در میانمار هستیم که سؤالات بسیاری را به وجود آورده و باید تاکید کنم که ما همچنان پشت حقوق بشر ایستاده‌ایم و این یکی از ارزش‌های اصلی ما است. قطعا اقدامات سوچی مایه تاسف است اما این بدان معنا نیست که باید جایزه او را پس بگیریم. این امر باعث می‌شود که ما دائما در بحث‌های متوالی درباره‌ شایستگی افرادی که جایزه صلح نوبل دریافت کرده‌اند پس از دریافت جوایز، درگیر باشیم... همیشه برندگان جایزه صلح نوبل وجود داشته و خواهند داشت و آنها قطعا پس از دریافت جوایز اقداماتی انجام می‌دهند که ما آنها را تایید نمی‌کنیم و یا موافق آنها نیستیم اما نمی‌توانیم از آنها جلوگیری کنیم.»
جایزه صلح نوبل همواره از طرف حامیان صلح در جهان مورد انتقاد بوده است. چرا که بررسی بسیاری از برندگان این جایزه نشان می‌دهد که افراد نالایق زیادی به عنوان برنده اعلام شده‌اند. تعدادی از برندگان جایزه صلح نوبل جنگ‌افروزی کرده و یا بحران و جنگ را تشدید کرده‌اند. آمریکا سوچی را نماد صلح و آزادی در آسیا معرفی کرده بود اما اکنون این نماد آزادی و صلح تبدیل به یکی از عوامل ایجاد جنایت جنگی علیه مسلمانان روهینگیا شده است. جنایتی که نزدیک به یک میلیون روهینگیایی را آواره کرده و هزاران تن دیگر نیز قربانی تجاوز و کشتار وحشیانه شده‌اند.