kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
به ارزش 38 میلیارد دلار

بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی تاریخ آمریکا به اسرائيل اجرایی شد

بسته کمک نظامی 38 میلیارد دلاری آمریکا که در قالب تفاهمنامه کمکی ۱۰ ساله با رژیم صهیونیستی امضا شده بود، با آغاز سال جدید مالی در آمریکا وارد فاز اجرایی شد. این، بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی تاریخ آمریکا به رژیم صهیونیستی است.

با آغاز سال مالی جدید دولت آمریکا، بسته کلان کمک‌های نظامی این کشور به رژیم صهیونیستی وارد فاز اجرایی شد و از این پس میزان کمک‌های نظامی سالانه واشنگتن به تل‌آویو به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
شهریور ماه سال ۱۳۹۵ در دولت «باراک اوباما»، آمریکا و رژیم صهیونیستی تفاهمنامه‌ای ۱۰ ساله امضا کردند که بر اساس آن قرار شد از سال ۲۰۱۹، میزان کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو افزایش یافته و به رقم 3/8 میلیارد دلار در سال برسد. این رقم پیش از آن، 3/2 میلیارد دلار در سال بود.
به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده این بسته که «انعکاسی از تعهد پایدار و مستحکم» واشنگتن به «امنیت اسرائیل» است، اکنون وارد فاز اجرایی شده است. بر اساس تفاهم امضا شده میان طرفین، رژیم صهیونیستی از این پس می‌تواند سالانه به میزان 3/3 میلیارد دلار به هزینه آمریکا، جنگ‌افزارهای آمریکایی خریداری کند. ۵۰۰ میلیون دلار دیگر هم برای همکاری‌های مشترک در زمینه پروژه‌های موشکی تخصیص یافته است.
در این بیانیه همچنین آمده است: «آمریکا بدون قید و شرط بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید می‌کند. این تفاهمنامه نمایشی واقعی است از تعهد ما به ظرفیت اسرائیل برای دفاع از خود با داشتن دست برتر نظامی در برابر تمام رقبای بالقوه منطقه‌ای‌اش.»
گفتنی است با وجود تخصیص این کمک کلان به رژیم صهیونیستی، هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تل‌آویو در تلاش است تا از مسیر کنگره و دولت آمریکا رقم جداگانه دیگری را هم از واشنگتن دریافت کند. رقم درخواستی اضافه تل‌آویو ۹۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.