kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶

تحرکات نظامی آمریکا علیه روسیه و چین زنگ خطر جنگ جهانی سوم را به صدا درآورد

با تشدید تنش‌ها و افزایش تحرکات نظامی آمریکا علیه روسیه و چین یک نشریه انگلیسی نوشت: زنگ خطر جنگ جهانی سوم به صدا درآمده است. روسیه نیز اعلام کرد، اگر محاصره دریایی کشورش ازسوی آمریکا عملیاتی شود، آن را اعلان جنگ تلقی می‌کند.

 
  سرویس خارجی -

 بسیاری از کارشناسان معتقدند قدرت‌های بزرگ که دارای هزاران سلاح هسته‌ای هستند به دلیل رسیدن به مرحله بازدارندگی علیه هم وارد جنگ نمی‌شوند به همین دلیل سعی می‌کنند تنش‌های بین خود را مدیریت کنند یا حداکثر در مناطق مختلف از طریق متحدین خود وارد جنگ نیابتی شوند. اما طی هفته‌های گذشته و به خصوص روزهای اخیر آنچه که در صحنه عمل بین روسیه، چین و آمریکا روی می‌دهد متفاوت از تئوری بازدارندگی است و برخی از به صدا درآمدن صدای جنگ جهانی سوم خبر می‌دهند. تنش‌ها میان چین و آمریکا و روسیه در جبهه‌های مختلف در حال افزایش است به گونه‌ای که این سه کشور در زمینه‌های نظامی، تجاری و سایبری با یکدیگر درگیر شده‌اند. هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چین را به مداخله در انتخابات با هدف آسیب رساندن به وی متهم کرد. این اتهام یک هفته پس از آن مطرح شد که دولت وی برای ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی تعرفه‌ای ۱۰ درصدی اعلام کرد.
 نشریه انگلیسی اکسپرس نیز با‌اشاره به حرکت «رزمناو» آمریکا به سمت دریای چین نوشت: «زنگ اخطار جنگ جهانی سوم به صدا در آمده است». این نشریه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم «چارلی مالونی» افزود: آمریکا با تاکید بر این موضوع که حق دارد ناو خود را در دریای جنوبی چین و در نزدیکی جزایری که مورد مناقشه بوده است، به حرکت در آورد، تنش‌های میان دو کشور را تا سطح جدیدی افزایش داد. دو مقام آمریکایی نیز اعلام کردند. یک ناوشکن موشک‌انداز این کشور به نام یواس‌اس دیکیتر وارد آب‌های دریای جنوبی چین در ۱۲ مایل دریایی (۱۳/۸ مایل زمینی) صخره‌های نزدیک جزایر «اسپراتلی» شده است.
چین همواره بر حق مالکیت خود بر جزایر اسپراتلی تاکید کرده است، موضوعی که مقامات آمریکایی به شدت به آن اعتراض دارند. یکی از مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با سی.ان.ان گفته: «نیرو‌های آمریکایی به طور روزانه در منطقه هند - آرام ازجمله در دریای چین جنوبی فعالیت دارند... همه این عملیات‌ها منطبق با قوانین بین‌المللی طراحی شده‌اند و نشان‌دهنده این موضوع هستند که آمریکا هرکجا قوانین بین‌المللی اجازه دهند، هوانوردی و دریانوردی خواهند کرد و به اجرای عملیات خواهند پرداخت. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما نویسنده در ادامه با بیان اینکه چین بر سر کنترل مناطق مختلف در دریای چین جنوبی با آمریکا درگیر مناقشه‌ای طولانی شده است، افزود: در سال ۲۰۱۵ [۱۳۹۴] آمریکا استقرار رزمناو‌ها و هواپیما‌های خود را در این منطقه آغاز کرد تا از این طریق ادعا‌های سرزمینی چین را بی‌اثر سازد.
هشدار روسیه به آمریکا
تنش‌ها بین روسیه و آمریکا نیز در واکنش به تهدید محاصره دریایی روسیه از سوی واشنگتن به شدت بالا رفته است. یک مقام ارشد روس در واکنش به صحبت اخیر وزیر کشور آمریکا مبنی بر مطرح کردن ایده «محاصره دریایی روسیه» اظهار داشت و هرگونه تلاشی از سوی آمریکا برای استفاده از نیروی دریایی خود در راستای مسدود کردن مسیرهای تجارت روسیه به منزله اعلام جنگ خواهد بود. به گزارش ایسنا «آلکسی پوشکوف»، رئیس ‌کمیته سیاست‌گذاری اطلاعاتی مجلس سنای روسیه اظهار داشت: محاصره روسیه توسط آمریکا معادل اعلام جنگ براساس قوانین بین‌المللی خواهد بود. وی این اظهارنظر را در واکنش به صحبت‌هایی که اخیرا از سوی رایان زینکه، وزیر کشور آمریکا ایراد شد، مطرح کرد.
 زینکه پیشنهاد داده که آمریکا می‌تواند از نیروی دریایی خود به منظور مسدود کردن مسیرهای انرژی روسیه با بازارهای خاورمیانه استفاده کند. پوشکوف همچنین ادعای زینکه مبنی بر اینکه توسعه تجاری دلیل واقعی مداخله روسیه در سوریه است را «یاوه‌گویی محض» خواند. پوشکوف تاکید کرد که این ایده که روسیه به صورت بالقوه به دنبال تامین انرژی خاورمیانه‌ است در حالی که این منطقه لبریز از نفت است، کاملا از واقعیت به دور است. او حتی تاکید کرد که «روسیه هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تأمین انرژی برای این منطقه که خودش یک صادرکننده بزرگ نفت است نداشته است.
همچنین فرانتس کلینت‌سویچ یک عضو کمیته دفاع و امنیت سنای روسیه به خبرنگاران گفت: تلاش برای اعمال فشار بر روسیه به هیچ نتیجه خوبی نخواهد انجامید. چنین تلاش‌هایی دست‌کم منجر به یک رسوایی بزرگ خواهد شد و واشنگتن باید به وضوح این را درک کند.قانونگذاران پارلمان روسیه این اظهارنظرهای زینکه را «آزاردهنده» خوانده‌اند.
عضو کمیته امور بین‌الملل مجلس دومای پارلمان روسیه هم گفته: «این ناخوشایند است که شرکای ما بار دیگر متوسل به تهدید، تحریم و اقدامات غیردوستانه به جای بحث و مذاکره بر سر مسائل ضروری بین‌المللی شده‌اند».