kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶

سیاستمدار ژاپنی با شعارهای ضدآمریکایی پیروز انتخابات فرمانداری اوکیناوا شد

یک سیاستمدار ژاپنی که به خاطر تفکرات و شعارهای ضدآمریکایی‌اش مشهور است، توانست در انتخابات فرمانداری اوکیناوا به پیروزی برسد.

«دنی تاماکی» توانست در انتخابات فرمانداری جزیره «اوکیناوای» ژاپن پیروز شود تا بدین ترتیب نامزد مورد حمایت حزب حاکم در این نقطه از ژاپن شکست بخورد. به نوشته رویترز، آمارهای رسمی نشان می‌دهد «دنی تاماکی» نامزد مورد حمایت احزاب اپوزیسیون ژاپن توانست با فاصله‌ای آشکار «آتسوشی ساکیما» نامزد مورد حمایت حزب لیبرال دموکرات را شکست دهد. پس از اعلام پیروزی نامزد اپوزیسیون ژاپن، شبکه تلویزیونی «ان‌اچ‌کی» تصاویری از شادی تاماکی و حامیانش و پایکوبی آنها را نشان داد. شعار آقای «تاماکی» اخراج نظامیان آمریکایی از اوکیناوا بود.
انتخابات اوکیناوا اولین رای‌گیری مهم پس از پیروزی نخست‌وزیر ژاپن در انتخابات محسوب می‌شود. «کوئیچی ناکانو»، پروفسور علوم سیاسی در ژاپن می‌گوید: «این حقیقت که حزب لیبرال دموکرات به تمامی ابزارهای موجود متوسل شده و اکنون باز هم علیه جبهه متحد اپوزیسیون شکست خورده، ضربه‌ای مهلک محسوب می‌شود. با این حال اپوزیسیون ژاپن در سطح ملی متحد نیست و همین عامل به برد لیبرال دموکرات‌ها در انتخابات‌های پارلمانی از زمان روی کار آمدن شینزو آبه در سال ۲۰۱۲ کمک کرده است.»
تاماکی ۵۸ ساله مجری سابق رادیو بوده و بعد وارد عرصه سیاسی شده است. وی در سال ۲۰۰۹ به پارلمان راه یافت. او مخالف طرح جابجایی پایگاه هوایی تفنگداران دریایی آمریکایی موسوم به «فوتنما» در اوکیناوا است. موضع او دقیقا مشابه تاکشی اوناگا، فرماندار پیشین اوکیناواست که بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.دولت مرکزی توکیو و مقام‌های اوکیناوا از دیرباز بر سر طرح جابجایی این پایگاه هوایی اختلاف نظر داشته‌اند.به طور کلی در اکثر نقاط جهان و از جمله ژاپن تفکرات ضدآمریکایی و استکباری با اقبال عمومی مردم مواجه می‌شود، اما رهبرانی که با این طرز فکر به قدرت می‌رسند به آرامی مجبور می‌شوند! از آرمان‌های خود فاصله بگیرند، و تغییر ماهیت دهند.