kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

دمشق: آمریکا، ترکیه و فرانسه فورا از سوریه خارج شوند

وزیر خارجه سوریه طی سخنان خود در سازمان ملل، از آمریکا، ترکیه و فرانسه خواست نظامیان خود را هرچه سریع‌تر از خاک سوریه خارج کنند.

«ولید معلم» وزیر خارجه و قائم مقام نخست‌وزیر سوریه طی سخنرانی خود در سازمان ملل، از آمریکا، ترکیه و فرانسه خواست نیروهای‌شان را هرچه سریع‌تر از خاک سوریه خارج کنند.
وزیر خارجه سوریه در ادامه، به عملیات نظامی نیروهای این سه کشور در خاک سوریه‌، اعتراض کرد و گفت که این نیروها «اشغالگر» هستند و باید بدون هیچ قید و شرطی، از سوریه خارج شوند.
معلم در بخش دیگری از سخنان خود، از کشورهای حامی تروریسم در سوریه، انتقاد کرد و گفت که از این کشورها و کشورهایی که به سوریه «کمک‌های مشروط» پیشنهاد کرده‌اند، برای بازسازی سوریه، دعوت نخواهد شد.
معلم همچنین گفت، همه پناهجویان سوری که در کشورهای دیگر به سر می‌برند، می‌توانند داوطلبانه به کشور و میهن خود بازگردند.
طی هفت سال و نیم گذشته، آمریکا، ترکیه، فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر از تروریسم در سوریه حمایت کرده و در جنایت علیه ملت سوریه، مشارکت داشته‌اند.
چرخش اجباری بحرین
همزمان خبر رسید «خالد بن احمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین، که کشورش طی سال‌های اخیر از حامیان جدی براندازی دولت «بشار اسد» در سوریه بوده است، در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه دیدار کرده است این نخستین دیدار میان دو وزیر خارجه از سال 2011 تاکنون بوده است. در سال 2011 جنگ نیابتی تروریست‌ها علیه دولت سوریه آغاز شده بود و همزمان با آن،  کشور بحرین به همراه کشورهای مرتجع عربی، روابط خود را با دولت قانونی سوریه قطع کرده بودند.
در همان سال، عضویت سوریه در اتحادیه عرب نیز به تعلیق درآمد.
در سال 2011 حتی بسیاری از کارشناسان بی‌طرف نیز کار دولت سوریه را «تمام‌شده» می‌دانستند اما با «گذشت زمان، ورق کاملا برگشت»؛ دولت سوریه از یک ارتش بسیار نیرومند برخوردار شده و در مقابل، کشورهای حامی تروریسم در سوریه، مثل کشور بحرین و حتی اتحادیه عرب، در شرایط ضعف و فروپاشی قرار
گرفته‌اند.
تمایل این کشورها به از سرگیری روابط با دولت دمشق، در همین چارچوب، قابل تحلیل است.
هشدار واشنگتن پست به آمریکا
روزنامه «واشنگتن پست» هم طی یادداشتی، به دولت آمریکا درباره «سیاست‌های غیرواقع‌بینانه‌اش» در قبال سوریه و ایران هشدار داد. به گزارش تسنیم، واشنگتن‌پست نوشت: (اظهارات) «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، طی روزهای گذشته، زنگ خطر را در کنگره به صدا درآورد، آن هم زمانی که بولتون در سازمان ملل به خبرنگاران گفت، تا زمانی که ایران در سوریه باقی بماند، آمریکا نیز در آن کشور باقی می‌ماند... این اظهارات چیزی شبیه به تغییر سیاست عمده برای دولتی است که 2000 نظامی خود را در شرق سوریه مستقر کرده است و می‌گوید تنها مأموریتش (در سوریه)، نابود کردن باقی‌مانده‌های داعش است.
در واقع، لب کلام واشنگتن‌پست این است که بولتون با این اظهارات خود، هدف واقعی آمریکا از حضور در سوریه را برملا کرده است!
واشنگتن‌پست در ادامه، به نقل از «جیمز جفری» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه، افزود که دولت «دونالد ترامپ» فاقد یک سیاست واقع‌گرایانه برای پایان بخشیدن به نزاع جاری و تهدیدات موجود در سوریه علیه منافع حیاتی آمریکا است.
هشدار ولید معلم
وزیرخارجه سوریه هشداد داد که ممکن است دولت دمشق در ارتباط با ادلب، مجبور به استفاده از زور شود.
به گزارش ایسنا، «ولید معلم» در گفت‌وگو با شبکه خبری «راشاتودی» اظهار داشت: دمشق امیدوار است که مجبور به استفاده از نیروی نظامی در ادلب به رغم برخورداری از حق چنین کاری، نشود.
وی گفت: ما خواستار اجرای توافق ایجاد منطقه غیرنظامی در ادلب و حل مشکلات به شیوه‌های صلح‌آمیز و آشتی ملی هستیم، اما برای ایجاد حکومت قانون، دولت حق قانونی دارد که از شیوه‌های دیگر نیز استفاده کند، اما تا آنجا که ممکن باشد به دنبال اجرای این اقدامات نیستیم. به گفته معلم، اجرای روند ایجاد منطقه غیرنظامی، آغاز شده است.
او ادامه داد: سوریه مجبور به توسل به تدابیر نظامی برای حل مشکل مناطق شرق فرات در صورت تداوم پیگیری اهداف جدایی‌طلبانه از سوی کردها خواهد شد. به گفته ولید معلم، پیش از این مذاکرات دمشق با نیروهای دموکراتیک سوریه (کردهای مسلح) ثمربخش بوده، اما به دلیل کوتاهی‌های آمریکا، این مذاکرات از بین رفت.
وزیر خارجه سوریه در ادامه افزود: تلاش‌های آمریکا برای آموزش دوباره بازمانده‌های داعش در پایگاه نظامی «التنف» سوریه، بیهوده است...آمریکا باقی مانده‌های داعش را برای اینکه دوباره بتواند آنها را به جنگ با ارتش سوریه ببرد، جمع‌آوری می‌کند... (تداوم) بحران سوریه در جهت منافع اسرائیل است. من می‌خواهم به آنها بگویم که این تلاش آنها هیچ نتیجه و ثمری نخواهد داشت.
ولید معلم در ارتباط با سامانه «اس-300» نیز گفت: تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اس-۳۰۰ روسی به سوریه یک اقدام به موقع بود.
وی تاکید کرد: اس ۳۰۰ ماهیت بیشتر دفاعی دارد تا تهاجمی و هدف از استقرار آنها دفاع از حریم هوایی سوریه است... من از رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین به دلیل ارائه این سیستم‌ها به سوریه، تشکر می‌کنم.  معلم در پاسخ به سؤالی درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه سوریه افزود: در هر حال، اس ۳۰۰ برای پاسخگویی به این تهدیدها کافی است.
حضور ایران
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که حضور ایران در بعد مشاوره‌ای بوده و این حضور قانونی است. وی گفت: روابط ایران - سوریه مسئله‌ای قابل چانه‌زنی نیست. این روابط براساس تصمیم دو کشور مستقل و برای دفاع از استقلال گرفته شده است.