kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۳۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
با انتشار لیست اموال 1000 مقام دولتی

نخست‌وزیر اسپانیا شفاف‌سازی را از دولت شروع کرد

دولت اسپانیا برای مبارزه با فساد و شفاف سازی لیست اموال بیش از هزار مقام دولتی این کشور را منتشر کرد. چندین وزیر دولت سوسیالیست اسپانیا «میلیاردر» از آب درآمدند!
سرویس خارجی-

از 205 کشور موجود در این کره خاکی شاید دولتی را نتوان پیدا کرد که مدعی شفاف‌سازی و مبارزه با فساد نباشد. اما تعداد کمی هستند که به این شعار جامه عمل می‌پوشانند و مبارزه با فساد را از همان آغاز از دانه درشت‌ها و منسوبین به دولت و دستگاه حاکم شروع می‌کنند و ثمره آن را هم می‌بینند. دولت اسپانیا یکی از همین کشورهاست که در راستای مبارزه با فساد تصمیم گرفته اموال و دارایی‌های مقام‌های عالی‌رتبه خود را فاش کند. این اقدام تلاشی برای کسب اعتبار برای دولت اسپانیاست که اخیرا چندین عضو آن با اتهامات فساد مواجه شده‌اند.
 به دنبال اجرای همین تصمیم و با انتشار لیستی از اموال و دارایی‌های مقام‌های عالی‌رتبه اسپانیا فاش شد که چندین میلیونر درون دولت سوسیالیست مادرید وجود دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، دولت اسپانیا شنبه به اعلام اموال بیش از ۱۰۰۰ تن از مقام‌های عالی‌رتبه از جمله ۳۸ وزیر کنونی و سابق اقدام کرد که بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد شفاف‌سازی بود. این لیست حاوی سه میلیونر در کابینه اسپانیاست.
در صدر این لیست «دیوسپ بوری»، وزیر خارجه اسپانیا با ثروت 2/77 میلیون یورو قرار دارد. پس از او وزیر آموزش و سخنگوی دولت اسپانیا با 1/62 میلیون یورو ثروت قرار گرفته است. وزیر آموزش اسپانیا در آستانه انتشار این لیست گفت: «دولت واقعا حرکت رو به جلو در مسیر شفاف‌سازی دارد و باور دارد که این تنها راه پیشرفت در دموکراسی است.»
 بر اساس این گزارش از دیگر میلیونرهای این لیست، وزیر علوم اسپانیا با 1/5 میلیون یورو ثروت است. او به عدم پرداخت مقادیری مالیات بابت دو خانه مسکونی‌اش متهم است. با این حال او تمامی اتهامات را رد می‌کند. رئیس دادگستری اسپانیا هم که عضوی از کابینه است، بابت ملاقاتش با رئیس پلیس سابق این کشور که به فساد متهم است، در کانون توجه قرار گرفته و انتشار گفت‌وگوی ضبط شده آنها جنجال به پا کرد.
این شفاف‌سازی در شرایطی انجام می‌شود که ماه ژوئن(خرداد) اندکی پس از روی کار آمدن پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا وزیر فرهنگ و ورزش این کشور استعفا کرد. اتهام او فرار از پرداخت مالیاتی بود که ۱۰ سال پیش در زمانی که مجری تلویزیون بود، به پرداخت آن محکوم شد. اوایل همین ماه هم وزیر بهداشت اسپانیا پس از افشای تخلفات او در دریافت مدرک کارشناسی ارشد استعفا کرد. دولت سانچز پس از رای‌ عدم اعتماد پارلمان اسپانیا به ماریانو راخوی به اتهام رسوایی فسادی که گریبان ده‌ها عضو حزب او موسوم به مردم را گرفت، روی کار آمد.