kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

ضیافت شام برلین برای اردوغان به صحنه جدال لفظی سران دو کشور تبدیل شد


 
  تکه‌پرانی‌های حقوق بشری رئیس‌جمهور آلمان، ضیافت شام برلین برای همتای ترکیه‌ای‌اش را به جدال لفظی بین «رجب طیب اردوغان» و
«اشتان مایر» تبدیل کرد.
شامگاه جمعه ضیافت شامی که به افتخار رجب طیب اردوغان‌ رئیس‌‌جمهور ترکیه در ریاست‌جمهوری آلمان برپا شده بود به محل جدال حقوق بشری بین دو رهبر تبدیل شد. ماجرا پس از آن شروع شد که«فرانک والتر ‌اشتاین مایر»، رئیس‌جمهور آلمان در سخنرانی خود از وخامت اجرای قوانین و وضعیت حقوق بشری در ترکیه انتقاد کرد و در مقابل، اردوغان نیز بیکار ننشست و آلمان را به «میزبانی از صدها هزار تروریست» متهم کرد.
به گزارش ایسنا، ‌اشتاین مایر ابتدا سخنانش را با ستایش روابط دیرینه میان دو کشور و نقش ترکیه در پذیرش یهودیان و آلمانی‌های تحت پیگرد در دوران نازی‌ها آغاز کرد. او سپس به اوضاع کنونی ترکیه پرداخت و گفت که هزاران شهروند ترکیه‌ای با افزایش خودکامگی در دوران اردوغان مجبور به مهاجرت شده‌اند: «هشتاد سال پیش آلمان‌ها پناهی در ترکیه یافتند و امروز شمار نگران‌کننده‌ای از مردم ترکیه در حال فرار از رشد سرکوب‌ها علیه جامعه مدنی هستند ... به عنوان رئیس‌کشور آلمان، نگران آن اتباع آلمانی هستم که در ترکیه به دلایل سیاسی زندانی هستند و همچنین نگران روزنامه‌نگاران ترک و اعضای اتحادیه‌ها، وکلا، نخبگان و سیاستمدارانی هستم که هنوز در زندان به سر می‌برند.»
به دنبال این سخنان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز، آلمان را بابت میزبانی از هزاران تروریست پ.‌ک.‌ک و جنبش گولن سرزنش کرد و گفت: «هزاران عضو پ.‌ک.‌ک که اتحادیه اروپا آن را به عنوان گروه تروریستی می‌شناسد، آزادانه در آلمان تردد می‌کنند. متاسفانه صدها هزار تن از اعضای سازمان تروریستی فتو (جنبش گولن) آزادانه در آلمان زندگی می‌کنند.»
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از آلمان بابت میزبانی از «دن دونبار»، روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه‌ای گلایه کرد. او در ترکیه بابت انتشار گزارشی درباره انتقال سلاح برای شورشیان سوری به جاسوسی محکوم شد. سفر سه‌ روزه اردوغان به آلمان با اعتراض هزاران نفری در خیابان‌ها روبه‌رو شد. آلمان و ترکیه در تلاش برای احیای روابطی هستند که در دو سال گذشته تیره شده است.