kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

حل مشکلات اقتصادی با امید به انتخابات کنگره آمریکا!

امیدواری کدخداباوران برای پیروزی به اصطلاح دموکرات‌ها در انتخابات کنگره آمریکا برای کاهش مخالفت‌های ترامپ با ایران! یکی به نعل و یکی به میخِ اصلاح‌طلبانه! از آب خوردن مردم تا انتظاری که از ابتدا نداشتند! و مردم بازی خورده‌اند و نمی‌توانند عملکرد مثبت دولت را ببینند! از جمله مطالب دیروز مطبوعات زنجیره‌ای بود.
سرویس سیاسی ـ

روزنامه ایران در شماره روز پنج شنبه در مطلبی درباره نشست ایران و کشورهای گروه 1+4 که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، نوشت: «علیرغم فشارهایی که آمریکا در بحث سوئیفت و تحریم معامله با دلار و حتی ریال با ایران تحمیل می‌کند، اقدام ایران و 1+4 به این معناست که تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا در مقابل فشارهای اقتصادی آمریکا برای کاهش مبادلات تجاری با ایران و کاهش فروش نفت مقاومت کنند و این خود می‌تواند انگیزه ایران را برای ماندن در برجام حفظ کند. از سوی دیگر هم در کلیت موضوع باید منتظر برگزاری انتخابات کنگره در 6 نوامبر ونتایج آن باشیم و اینکه آیا ترامپ بعد از انتخابات مواضع خود را تعدیل خواهد کرد؟ هرچند بازگشت او به برجام قدری بعید به نظر می‌رسد ولی به هر حال نفس کاهش مخالفت ترامپ با ایران هم می‌تواند یک گزینه در دستور کار باشد که باید دید آیا این اتفاق بعد از انتخابات کنگره آمریکا رخ خواهد داد یا نه.»
«همزمان با مذاکرات هسته‌ای تحریم‌‎های ضدایرانی را افزایش می‌دادیم و همزمان با امضای توافق فکر خروج از آن را هم در سر داشتیم.» اینها را نه وزیر خارجه ترامپ که جان کری وزیر خارجه اوباما گفته است. یعنی مشابه کار ترامپ در خروج از برجام را تیم اوباما هم در نظر داشته. همان به اصطلاح دموکرات‌های آمریکا که مدعیان اصلاحات امیدوارند پیروزی‌شان در انتخابات کنگره آمریکا سبب شود تا مواضع ترامپ در مخالفت با ایران کاهش یابد‍!
یادداشت روزنامه ایران شرح حال کنونی بزک‌گران آمریکا و کدخداباوران است. آنها هنوز هم امیدوارند به آمریکا! خجالت هم نمی‌کشند. اینها دیوانه‌اند یا خائن؟ نکته جالب توجه انتشار چنین مطالبی در ارگان دولت است!
یکی به نعل و یکی به میخِ اصلاح‌طلبانه!
روزنامه اعتماد در شماره روز پنج شنبه در یادداشتی آورده است: «آقاي پزشكيان نايب‌رئيس مجلس و عضو فعال فراكسيون اميد به‌عنوان مخالف استيضاح و نطق آقاي الياس حضرتي از نمايندگان شاخص فراكسيون اميد در موافقت با استيضاح نشانه درك شخصي نمايندگان از عملكرد وزير سابق اقتصاد منصرف از نگاه جناحي و حزبي آنان است...»
در این باره باید گفت که نویسنده برای درک صحیح از مواضع نمایندگان باید جمیع عملکرد آنها در این موضوع را با هم در نظر می‌گرفت. البته منظور رفتارهای نمایندگان مورد نظر در همین یکی دو ماه اخیر است. برای نمونه آقایان در لیست امید اگر صدای مستضعفان را از آن سوی دیوار شنیده بودند چرا سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکردند؟!
اگر صدای مستضعفان را از آن سوی دیوار شنیده‌اند چرا مانند کارمندان رسانه‌ای دولت علیه سؤال‌های اقتصادی از رئیس‌جمهور به جنجال‌سازی پرداختند؟!
راستی چطور می‌شود که نماینده لیست امید دیروز سؤال‌های اقتصادی از رئیس‌جمهور را امضا نمی‌کند؛ امروز در مجلس می‌گوید به جای وزیر اقتصاد باید رئیس‌جمهور و رئیس‌دفتر او استیضاح می‌شدند و فردا در رسانه خود علیه سؤال از رئیس‌جمهور به جنجال‌آفرینی می‌پردازد؟!
مگر می‌شود کسی را لایق استیضاح دانست اما سؤال از او را برنتابید؟!! کدام یک از این دو واقعی است و کدامیک نمایشی؟
در ادامه این یادداشت آمده است: «آنچه به باور نگارنده راه روحاني را در اداره كشور با مجلس دهم مشكل ساخته است، راي به استيضاح وزير اقتصاد دو روز قبل از طرح سؤال حول 5 محور اقتصادي از رئيس‌جمهور است. جلسه سؤال از رئيس‌جمهور نمي‌تواند تحت تاثير راي به استيضاح وزير اقتصاد نباشد و بايد از هم اينك موضع رئيس‌جمهور را در پاسخ به سؤال نمايندگان موضوعي تضعيف شده دانست...»
پس از سؤال از رئیس‌جمهور، با نمایندگان مجلس درباره آن چندین گفت‌وگو انجام داده و منتشر کردیم. در یکی از این گفت‌وگوها «عبدالرضا مصری» نماینده مردم شریف کرمانشاه به نکته‌ای مهم و قابل تامل‌اشاره کرد که بد نیست نویسندگان روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب آن را بدانند.
مصری گفت که وقتی نمایندگان سؤالی طرح می‌کنند یعنی نسبت به عملکرد مجموعه دولت در آن موضوع انتقاد دارند. پس از اعلام وصول سؤال، قانون یک ماه به رئیس‌جمهور وقت داده برای آنکه او بیاید به مجلس و برنامه هایش را در موضوعات مورد سؤال شرح دهد. اما رئیس‌جمهور به مجلس آمد و هیچ برنامه‌ای ارائه نداد. روزنامه نگاران طیف موسوم به اصلاح‌طلب باید توجه کنند که فارغ از توجیهاتی که به سبب خط و خطوط حزبی به ناچار برای موضوعات به کار بسته می‌شود، آنچه راه رئیس‌جمهور را دشوار کرده عدم وجود برنامه‌هایی کارشناسی شده برای سامان دادن به امور است.
ضمن آنکه همان روزی که استیضاح کرباسیان اعلام وصول شد، خبری در رسانه‌ها منتشر شد که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از اعلام وصول این استیضاح حمایت کرده است. بعد از آن امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری این موضوع را تکذیب کرد اما امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس در مصاحبه‌ای گفت که اگر آقای امیری مایل باشند او شواهد و مدارکی برای اثبات اینکه از اعلام وصول استیضاح حمایت کرده است در اختیار دارد.
از آب خوردن مردم تا انتظاری که از ابتدا نداشتند!
روزنامه شرق طی یادداشتی ضمن تمجید از برجام نوشت: از ابتدا نیز انتظار حل همه مشکلات کشور را از برجام نداشتیم!
در بخشی از این یادداشت آمده است: «امضای توافق‌نامه برجام لازم بود و موفقيتي درخور توجه براي ديپلماسي ايران به همراه آورد، اما از آن انتظار حل همه مسائل کشور را نداشتیم.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «سفر رياست‌جمهور محترم به نيويورک براي حضور در سازمان ملل نيز امري لازم و ضروري بود. سخنراني دکتر روحاني و بازتاب‌هاي آن ثابت کرد حضور در مجامع بين‌الملل بي‌گمان نتايج مثبتي براي کشورمان دربر دارد. در‌عين‌حال نبايد انتظار داشت اين سفر بتواند همه مسائل موجود در کشور را حل‌وفصل کند.»
هاشمی طبا در ادامه این یادداشت آورده است: «برخي سؤال مي‌کنند چه مي‌شود که بسياري از افراد غيرموحد يا لاابالي که هرگز عبادت خداوند را انجام نداده‌‌اند، به سختي‌ها دچار نمي‌شوند، اما برخي مؤمنان دائم‌العباده و موحد دچار ابتلائات مختلف مي‌شوند. در پاسخ مي‌گويند چنين افرادی؛ يعني مؤمنان، آزمايش می‌شوند تا خداوند معلوم کند چه کساني در ايمان خود و پابرجابودن بر ادعاي خود صادق ‌هستند.»
فارغ از ادامه این نوشتار باید نکاتی را خاطر نشان کرد؛ نخست آنکه برخلاف نوشته آقای هاشمی طبا دولت یازدهم و دوازدهم همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته و ادعا داشتند که حتی آب خوردن مردم هم به امضای آن مرتبط است، امروز و با گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن برجام و با مشخص شدن شکست آن می‌گویند قرار نبود همه مشکلات را برجام حل کند، سؤالی که فارغ از ادعاهای نخستین و ثانویه مطرح می‌شود این است که برجام کدام مشکل را حل کرده است که امروز می‌گویید ادعای حل همه مشکلات را نداشتیم؟!
نکته دوم اینکه خداوند مومنین را امتحان می‌کند و در این شکی نیست ولی اگر تنگه احد را به خوبی نگه نداشتید و مومنین در جنگی حیاتی شکست خوردند، آیا باید تقصیر آن را به گردن امتحان الهی بیندازید؟! اگر در رسیدن به برجام دچار‌اشتباهاتی شدید و هزینه‌های هنگفتی به کشور تحمیل شد، آیا باید این هزینه‌ها را به گردن امتحان الهی
بگذارید؟!
مردم بازی خورده‌اند و نمی‌توانند عملکرد مثبت دولت را ببینند!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مطلبی نوشت: «حتی اگر دولت هم درباره عملکرد مثبت خود سخن نگوید، خود مردم باید کارهای مثبت را تبلیغ کنند. مردم باید در انتشار موفقیت‌ها و رویکردها و عملکردهای مثبت کوشا باشند. بخشی از مردم درگیر همین بازی‌ها و جوسازی‌ها هستند و به نوعی خودشان بازی خورده‌اند. بخش زیادی از مردم هم خودشان درگیر انواع مشکلات هستند. کسی هم که درگیر مشکل است طبیعتا نمی‌تواند از چیزی تعریف کند.»
کارنامه اقتصادی دولت به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. متاسفانه دولت به وزارت خارجه خلاصه شده و وزارت خارجه نیز به برجام خلاصه شده است.
بی توجهی دولت به ظرفیت‌های عظیم داخلی و چیدن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد برجام موجب شده است تا مشکلات معیشتی مردم روز به روز افزایش یابد.
با این حال این روزنامه زنجیره‌ای با توهین به شعور مردم مدعی شده است که «مردم از سوی منتقدان دولت بازی خورده‌اند و نمی‌توانند عملکرد مثبت دولت را ببینند»!