kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰

وحشت کاخ سفید از طرحی که روسیه و چین برای کنگره آمریکا تدارک دیده‌اند

در حالی که پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا هنوز بسته نشده، «دونالد ترامپ» چینی‌ها را متهم کرد می‌خواهند به نفع دموکرات‌ها در انتخابات آتی میان دوره‌ای این کشور، دخالت کنند.
سرویس خارجی-

آمریکا در طول هفت دهه گذشته یعنی بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون، در امور داخلی بسیاری از کشورها، از کودتا گرفته تا جنگ و ترور و جابه جایی مهره‌ها، دخالت کرده است اما حالا همین آمریکا به چنان روزی افتاده است که باید مراقب باشد دیگر دولت‌ها در مهمترین امر داخلیش یعنی انتخابات دخالت نکنند. 6 نوامبر (15 آبان) انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره قرار است برگزار شود و باز قضیه دخالت خارجی در انتخابات کنگره آمریکا مطرح شده و این در حالی است که هنوز پرونده دخالت روس‌ها در انتخابات 2016 ریاست جمهوری این کشور هنوز بسته نشده است. براساس ادعای برخی منابع آمریکایی، در سال 2016، دولت روسیه شهروندان این کشور را راهی آمریکا کرده و از آنها خواسته خود را به جای شهروندان آمریکایی جا بزنند و از طریق شبکه‌های اجتماعی، وجهه عمومی ترامپ، را مقابل «هیلاری کلینتون» (رقیب انتخاباتی او) بالا ببرند. اتباع و شرکت‌های روسی اقدام به ایجاد صدها حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی «فیس بوک»، «اینستاگرام» و «توئیتر» کردند و اینطور وانمود می‌کردند که تمام این حساب‌های کاربری توسط افرادی داخل آمریکا کنترل می‌شود.
سال 2016 این دموکرات‌ها بودند که روسیه را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم می‌کرده‌اند، اما حالا خود ترامپ چین را به دخالت در انتخابات میان دوره‌ای کنگره (به نفع دموکرات‌ها و به ضرر جمهوری‌خواهان) متهم کرده است. ترامپ چهارشنبه گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود: «چین تلاش می‌کند که در انتخابات پیش روی ما که قرار است در ششم نوامبر ( (15 آبان) 2018 برگزار شود دخالت کند. اقدامات چین علیه دولت من است.» وی ادامه داد: «آنها نمی‌خواهند من یا ما پیروز شویم زیرا من اولین رئیس‌جمهوری هستم که چین را در حوزه تجارت به چالش کشیده‌ام».ترامپ افزود: شواهد روشنی در راستای اظهارات من وجود دارند.»
وی گفت: «من شواهدی دارم، این شواهد اعلام خواهد شد اما اکنون نمی‌توانم درباره آن چیزی بگویم.» به گزارش ایسنا، ترامپ طی کنفرانس خبری خود در نیویورک نیز مدعی شد: «شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین شاید دیگر دوستم نیست. وی اعتراف کرد که ممکن است دوستی وی با همتای چینی‌اش به پایان رسیده باشد. همزمان یک مقام کاخ سفید نیز اعلام کرد که فعالیت‌های چین به سطح غیرقابل قبولی رسیده‌اند.این مقام آمریکایی افزود : نفوذ در سیستم سیاسی ما به کشاورزان در مناطق و ایالت‌ها که به رئیس‌جمهوری رای خواهند داد لطمه وارد می‌کند. به گفته وی چین از ابزار اطلاعاتی، نظامی، تجاری، اقتصادی و سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا استفاده کرده و به دنبال گسترش منافع پکن و حزب کمونیست چین است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: همچنین «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در روزهای آینده در یک سخنرانی جزئیات بیشتری درباره اتهامات مطرح شده علیه چین را بازگو کند.
واکنش چین
در مقابل وانگ‌ یی، وزیر خارجه چین در جلسه شورای امنیت و در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و نخواهیم کرد ما اتهامات بی‌پایه و اساس علیه چین را رد می‌کنیم. وزیر خارجه چین در ادامه گفت، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها سنت سیاست خارجی چین بوده و این سیاست به طور گسترده از سوی جامعه جهانی تحسین شده است. «گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در یک نشست خبری که در پکن برگزار شد، اظهار داشت که کشورش به آمریکا توصیه می‌کند تا به اتهامات غیرمنصفانه علیه چین پایان دهد. گنگ شوانگ افزود: چین همواره از اصل عدم دخالت در امور داخلی پیروی کرده است. این سنت دیپلماتیک چین است، جامعه جهانی نیز از این نکته آگاه است که چه کشورهایی عادت به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر دارند. ما توصیه می‌کنیم که آمریکا به اتهامات و اعمال ناعادلانه علیه چین پایان دهد و سخنان و رفتار نادرست که سبب تضعیف روابط میان دو کشور و منافع اساسی دو ملت می‌شود را متوقف کند. وی همچنین از آمریکا خواست با واقعیات روز آشنا شود و عزم و توان چین را دست کم نگیرد. وی در کنفرانس مطبوعاتی دیروز دربارۀ اصطکاک اقتصادی و تجاری چین و آمریکا گفت: چین از این اصطکاک باکی ندارد و اقتصاد چین نیز از آن شکست نخواهد خورد. چین عزم راسخ و اعتماد به نفس کامل دارد و قادر است تحولات در ساختار اقتصادی و توسعه با کیفیت بالای خود را محقق کند.
دو کشور آمریکا و چین طی ماه‌های اخیر، تنش‌های شدیدی در حوزه تجارت داشته به گونه‌‌ای که واشنگتن اخیرا تعرفه 200 میلیارد دلاری بر کالاهای چینی وضع کرده است. اختلافات درباره دریای چین جنوبی و اقدام آمریکا در فروش سلاح به تایوان، از دیگر مواردی است که به افزایش تنش میان دو کشور منجر شده است.شنبه گذشته نیز چین سفیر آمریکا در پکن را فراخواند و گفت‌وگوهای نظامی مشترک را به تعویق انداخت. واشنگتن اخیرا چین را به بهانه خرید جنگند‌ه و سامانه دفاع موشکی از روسیه، تحریم کرده است.