kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

«زیاد النخاله» دبیرکل جدید جهاد اسلامی و جانشین «رمضان عبدالله شلح» شد

جنبش جهاد اسلامی فلسطین «زیاد النخاله» را به عنوان دبیرکل جدید این جنبش و جانشین «رمضان عبدالله شلح» معرفی کرد.

«داوود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی روز جمعه از انتخاب «زیاد النخاله» به عنوان رئیس ‌دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی پس از رمضان عبدالله و 9 نفر دیگر به عنوان اعضای دفتر سیاسی جنبش خبر داد. وی تاکید کرد نسبت مشارکت بسیار بالا بوده و به 99/3 درصد رسید.
انتخابات به طور همزمان در غزه و سایر مناطق فلسطین برگزار شد و «زیاد النخاله» تنها کاندیدای این انتخابات به عنوان دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی فلسطین انتخاب شد. این اولین باراست که جنبش جهاد اسلامی فلسطین به جای تعیین، دفتر سیاسی خود را از طریق رأی‌گیری انتخاب کرده است. گفته می‌شود حال رمضان عبدالله شلح به دلیل ترور بیولوژیک اصلا خوب نیست. این خبر هیچ‌گاه از سوی منابع رسمی جهاد تایید نشد.
النخاله کیست؟
 النخاله تحصیلات ابتدایی را در خان یونس گذرانده و در نهایت تحصیلات دبیرستان خود را در مدارس غزه به پایان رسانده است. وی اولین بار در سال 971 از سوی صهیونیست‌ها بازداشت و به دلیل شرکت در عملیات علیه رژیم صهیونیستی به همراه نیروهای آزادی بخش عربی به رهبری زیاد‌الحسینی به حبس ابد محکوم شد. پس از 14 سال در جریان توافق تبادل اسرای معروف الجلیل آزاد شد.پس از آزادی از زندان به عنوان عضو اولین مجلس شورای جنبش جهاد اسلامی به رهبری دکتر شهید فتحی شقاقی انتخاب شد که در آن زمان این مجلس ریاست جنبش را بر عهده داشت و فتحی شقاقی اقدام به تاسیس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نمود.برای دومین بار درسال 1988 به جرم شعله‌ور نمودن انتفاضه اول و مشارکت در تاسیس جنبش جهاد اسلامی بازداشت شد ‌اشغالگران وی را به جنوب لبنان تبعید کردند. پس از ترور فتحی شقاقی در 1995 مجلس شورای جنبش جهاد اسلامی دکتر رمضان عبدالله شلح را به عنوان دبیرکل و زیاد النخاله را به عنوان جانشین وی انتخاب کرد.
وزارت خارجه آمریکا نام وی را هم در لیست تروریسم خود قرار داده و منزل النخاله در تجاوز اسرائیل به غزه در سال 2014 بمباران و به طور کامل تخریب شد و برادر‌زاده وی به همراه فرزندش محمود به شهادت رسیدند. آمریکا مبلغ 5 میلیون دلار به عنوان جایزه برای ارائه اطلاعاتی موثر که به بازداشت النخاله کمک کند اختصاص داده است.