kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
بازگشت «کلاه سفیدها» به خانه

بازوی جنگ نرم غرب علیه بشار اسد به انگلیس برمی‌گردد

عناصر بازوی اطلاعاتی و جنگ نرم غرب علیه نظام «بشار اسد»، که به «کلاه سفیدها» معروف هستند، به انگلیس برمی‌گردند.

سه وزارت دولت انگلیس یعنی کشور، خارجه و توسعه بین‌المللی، با صدور بیانیه مشترکی، اعلام کردند که فعالان موسوم به «کلاه سفیدها» و اعضای خانواده آنها را در انگلیس پناهندگی می‌دهند. این اقدام دولت انگلیس در واقع، برگرداندن عوامل اطلاعاتی به خانه، تحت پوشش «اعطای پناهندگی» است. پیش از این، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، عناصر وابسته به «کلاه سفیدها» را «قهرمانان واقعی» خوانده بود. این تجلیل همه‌جانبه و اظهارات مشابه دیگر، که مقامات غربی درباره «کلاه سفید»ها می‌گویند، به خوبی ماهیت این گروه را آشکار می‌کند.
در حال حاضر شمار نامعلومی از کلاه سفیدها در شهر «ادلب» و برخی مناطق سوریه حضور دارند. حدود 800 تن از عناصر کلاه سفید نیز تیرماه گذشته ابتدا وارد خاک فلسطین اشغالی شده بودند و سپس، تحت حمایت مقامات رژیم صهیونیستی، به اردن گریختند.
بر اساس اسناد منتشر شده، گروه موسوم به «کلاه سفیدها» در سال 2013، توسط دستگاه جاسوسی خارجی «ام.آی-6» انگلیس ایجاد شده است. این گروه مأموریت داشت در کنار گروه‌های تروریستی و تحت پوشش «حمایت و نجات شهروندان»، جنگ روانی و تبلیغاتی علیه نظام سوریه راه بیندازد. اجرای نمایشنامه‌های «حمله شیمیایی»، جنجالی‌ترین مأموریت این گروه طی دو سال اخیر بوده، که البته به افشای ماهیت آن برای افکار عمومی انجامیده است. کلاه سفیدها در دو فروردین سال جاری و سال گذشته، نمایشنامه حمله شیمیایی دولت سوریه به مردم در «دوما» و «خان شیخون» را اجرا کرده بودند و طی هفته‌های اخیر نیز قصد داشتند همین سناریو را در «ادلب» اجرا کنند، که البته هنوز هم احتمال اجرای آن، وجود دارد. در ارتباط با سناریوی ادلب، اخیرا «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه، اعلام کرده بود که کلاه سفیدها 44 کودک را جهت اجرای نمایشنامه شیمیایی در ادلب، ربودند.