kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶

مدعیان حمایت زیرپای روحانی را در آستانه سخنرانی خالی کردند(خبر ویژه)

فضاسازی دیروز برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در آستانه سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، عجیب و سؤال‌برانگیز بود.

دیشب دو ساعت مانده به سخنرانی آقای روحانی، حسام‌الدین آشنا و معصومه ابتکار ویدئویی منتشر کردند با عنوان «روحانی نباز»! انگار که قرار است روحانی ببازد!! و این در حالی بود که دست رئیس‌جمهور به اعتبار بدعهدی آمریکا در برجام و حمایتش از تروریست‌هایی که 25 نفر از هموطنان‌مان را به شهادت رسانده بود، پر بود. در واقع آنها تصویری منفعل از روحانی مخابره می‌کردند... تصویر کردن چهره‌ای از پیش باخته از روحانی و دعوت به اینکه نبازد، در حالی است که همین محافل دولتی می‌گفتند 3 گل به آمریکا زده و 2 گل خورده‌ایم!
چند ساعت قبل از این اقدام آشنا و ابتکار، سایت دولتی خبر آن‌لاین تیتر زد: «روحانی صداقت ایران را نشان ندهد، بازار نا امید می‌شوند»(!)
خبر آن‌لاین ضمنا از قول کارشناس خود نوشت: «واقعیت این است که دولت روحانی در یک سال گذشته دو گل خورده و یک گل زده در کارنامه دیپلماسی و اقتصادی خود دارد. دولت در عدم خروج آمریکا از برجام کوشش جدی موفقی نکرد و دوم اینکه پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های لازم برای مهار تبعات خروج آمریکا از خود نشان نداد. اما یک موفقیت داشت و آن این بود که تندروهای داخلی را متقاعد کرد که خروج کشور از برجام به سود منافع ملی نیست.(!)
وی می‌افزاید: با خروج از برجام و تعقیب جدی و فراگیر تحریم‌ها تمام تلاشها و امیدبخش‌های تکنوکرات و اصلاح‌طلب ایران برای عادی سازی به حاشیه رفت اکنون با توجه به نوع تعامل متکبرانه؛ غیرصادقانه و ناعادلانه ترامپ با جامعه ایران، رغبت و انگیزه‌های اندکی برای جریان داخلی ایران برای گام‌برداری به سوی روابط عادی باقی گذاشته است ولی با این وجود انتظارات شارع و بازار ایران از دولت روحانی بسیار زیاد است.
این به اصطلاح کارشناس همچنین گفته: «ترامپ مغرور؛ خودشیفته و یا غیرقابل اعتماد، یک واقعیت مسلط بر روابط بین‌الملل است. باید آزمود و برای صلح و امنیت ملتها حتی با شیطان وارد گفت‌وگو شد، نباید فرصت گفت‌وگو را از دست داد چه بسا اگر پارسال پیشقدم شده بودیم امروز ترامپ هنوز در برجام بود و ما چند گام در جهت منافع ملی جلو بودیم و می‌توانستیم روایت غالب ایران هراسی را یکبار دیگر در جهان شکست و امید به صلح پایدار در خاورمیانه را تقویت کرد.»
این حملات در حالی است که رئیس‌جمهور تصریح کرده با عنایت به کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها و تخریب پل‌های موجود، اساسا مذاکره با دولتی با مختصات دولت ترامپ معنا و امکان ندارد.
یادآور می‌شود دیروز صبح نیز روزنامه زرد و اجاره‌ای آرمان از قول زیباکلام تیتر زد: «روحانی با شاخه زیتون، آمریکا را منفعل کند».
زیباکلام البته عمدا به یاد نمی‌آورد که دکتر مصدق نخست‌وزیر سکولار و کراواتی دوران نهضت ملی شدن نفت، با شاخه زیتون به نیویورک و ملاقات رئیس‌جمهور وقت آمریکا رفت اما به فاصله کوتاهی، سیلی غفلت خود را با کودتای 28 مرداد خورد. همچنین یاسر عرفات نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین نیز معتقد به کنار گذاشتن مقاومت و دست گرفتن شاخه زیتون صلح بود. او حتی مشترکا با صهیونیست‌ها نامزد جایزه صلح نوبل شد. اما هر مذاکره و توافق وی، باعث از دست رفتن بخشی از حاکمیت ملی فلسطینی‌ها، اشغالگری بیشتر صهیونیست‌ها و کاریکاتوری شدن دولت خودگردان فلسطین شد. با این وجود صهیونیست‌ها، همین عرفات سازشکار شاخه زیتونی را ترور بیولوژیک کردند و او با سرطان از بین رفت.