kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
ممنوعیت استخدام و اعطای وام بانکی به سربازان فراری و غایب‌

طرح جریمه ریالی سربازی از سال آینده متوقف می‌شود

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از توقف طرح جریمه ریالی در سال آینده خبر داد.





به گزارش ایسنا، سردار بهرام نوروزی دیروز در نشست خبری، درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی اظهار داشت: اجرای این طرح تا پایان امسال ادامه داشته و برابر آخرین اطلاعات ما در سال آینده اجرایی نخواهد شد. بنابراین افرادی که تا پایان امسال هشت سال غیبت یا بیشتر از آن داشته باشند تنها تا پایان امسال می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.
نوروزی افزود: بیش از 600 هزار نفر برای دریافت کارت معافیت از زمان اجرای طرح تاکنون به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و برای حدود 444 هزار نفر کارت معافیت صادر شده است.
وی درباره اجرای این طرح از سال آینده گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم مجلس این طرح را تنها تا پایان امسال تصویب کرده و برای اجرای آن در سال آینده مصوبه‌ای وجود ندارد ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد که اجرای این طرح دوباره تمدید شود.
ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی
به سربازان فراری و غایب
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا نیز در این نشست درباره محدودیت‌های سربازان فراری و مشمولان غایب، گفت: قانونگذار محدودیت‌هایی را برای این دسته از افراد در نظر گرفته است که از جمله آن عدم صدور گذرنامه و مجوز خروج از کشور، عدم استخدام و امکان کار در دستگاه‌های دولتی و خصوصی و ... است.
سردار ابراهیم کریمی با بیان اینکه سامانه وظیفه عمومی ناجا با بانک‌ها در ارتباط است، افزود: برهمین اساس از سال گذشته به مشمولان غایب و سرباران فراری وام بانکی و تسهیلات بانکی اعطا نمی‌شود.
کریمی ادامه داد: اگر دستگاهی نیز اقدام به بکارگیری مشمولان غایب سربازی کرده باشد این افراد برای بار اول به اندازه هزینه سالیانه یک سرباز یعنی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر مشمول غایب و برای بار دوم و بیشتر از آن به ازای هر مشمول غایب باید معادل هزینه سه سرباز یعنی ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را به عنوان جریمه پرداخت کنند.
وی گفت: تحقیق و شناسایی مشمولان غایب و فراری سربازی نیز در قانون وجود دارد اما در حال حاضر نیازمندی ما در آن حد نیست که چنین طرح‌هایی را اجرا کنیم اما مشمولان غایب بدانند که ما اطلاعات آنان را در اختیار داریم.
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره سرنوشت مبالغ اخذ شده تحت عنوان جریمه ریالی سربازی نیز گفت: این مبالغ به خزانه دولت می‌رود و پس از واریز به خزانه دیگر ما نظارتی بر آن نداریم.
تسهیلات وظیفه عمومی برای راهپیمایی اربعین
کریمی با اشاره به تسهیلات این سازمان برای راهپیمایی اربعین و خروج مشمولان سربازی از کشور اظهارداشت: متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین یا به طور کلی متقاضیان خروج از کشور که مشمول سربازی هستند، می‌بایست به سایت نیروی انتظامی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند در ادامه این درخواست به دانشگاه‌ها ارجاع شده و دانشگاه تاییدیه‌های لازم را در صورتی که فرد شرایط را داشته باشد صادر خواهد کرد. پس از آن فرد باید ضمانت خروج از کشور را پرداخت کندکه این ضمانت به دو شکل است یکی ضمانت نهاد رهبری و یا همان ستاد اربعین دانشجویی است که در این صورت متقاضیان باید به این نهادها مراجعه کرده و یک کد یونیک دریافت کرده و ۱۰۰ هزارتومان نیز پرداخت کند. شیوه دوم نیز پرداخت سه میلیون تومان وثیقه خروج از کشور است. پس از آن مجوز خروج از کشور برای این افراد صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه دانشجویانی که گذرنامه ندارند نیز ابتدا باید مجوزهای لازم را از وظیفه عمومی دریافت و سپس اقدام به دریافت گذرنامه کنند گفت: لازم است متقاضیان تا فرصت باقی است نسبت به دریافت گذرنامه، تمدید گذرنامه  یا دریافت مجوز خروج از کشور اقدام کرده و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند.
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: برای سفر به دیگر کشورها غیر از سفر عتبات نیز مبلغ وثیقه ۱۵ میلیون تومان است که مشمولان می‌توانند با پرداخت آن از کشور خارج شده و پس از بازگشت آن را دریافت کنند.
سردارکریمی یادآورشد: باید توجه داشت که شرط لازم برای دریافت تمامی مجوزهای خروج از کشور، عدم داشتن غیبت است و مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را ندارند.
تعامل با وزارت بهداشت برای دریافت پرونده پزشکی مشمولان متقاضی معافیت
وی همچنین در مورد معافیت‌های پزشکی نیز اظهارداشت: دیگر مسئله‌ای تحت عنوان جعل کارت نداریم و ممکن است برخی در روندهای بررسی معافیت پزشکی اسناد و مدارک را جعل کنند که در این خصوص نیز عمدتا پلیس متوجه آن می‌شود ضمن اینکه هنگام دستگیری این افراد اقداماتی که در گذشته انجام داده و مشخصات این افراد نیز در آرشیو اسناد و مدارکشان یافت می‌شود که این افراد باید دوباره به سربازی بروند.در همین راستا نیز با وزارت بهداشت تفاهم کردیم تا پرونده‌های الکترونیک افراد دارای بیماری که برای آن بیماری قصد دریافت معافیت پزشکی را دارند با سازمان وظیفه عمومی ناجا تبادل کنند، البته همانطور که گفتم ما با سابقه بیماری‌های دیگر افراد کاری نداریم بلکه سوابق آن بیماری را دریافت خواهیم کرد که افراد مدعی ابتلا به آن بوده و خواهان معافیت پزشکی براساس آن هستند.