kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

یک شهید و 90 زخمی در نهمین راهپیمایی دریایی غزه

در جریان سرکوب نهمین راهپیمایی دریایی فلسطینیان در شمال غزه یک شهروند فلسطینی شهید و 90 نفر دیگر به ضرب گلوله جنگی نظامیان صهیونیست مجروح شدند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت فلسطین عصر روز دوشنبه به دنبال یورش وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به سوی فلسطینیان شرکت‌کننده در «راهپیمایی دریایی غزه» یک فلسطینی دیگر به شهادت رسید و دست کم 90 نفر مجروح شدند که حال برخی از مجروحان وخیم گزارش شده است. خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز جزو زخمی شدگان است.
طبق گزارش‌های منتشر شده، این راهپیمایی از بندر غزه آغاز و به سمت مرزهای شمالی باریکه کشیده شد و به موازات شرکت کنندگان در راهپیمایی دریایی ده‌ها فلسطینی دیگر نیز به نشانه حمایت از آنان در این منطقه تظاهرات کردند که نظامیان ارتش صهیونیستی به سوی همه آنها گلوله‌های جنگی و گاز‌ اشک‌آور آتش گشودند.
تظاهرکنندگان می‌گویند با انجام این راهپیمایی در تلاشند تا محاصره دریایی غزه را که 12 سال است همزمان با محاصره زمینی نسبت به این مردم مظلوم تحمیل شده از میان بردارند.
در همین حال تظاهرات‌کنندگان فلسطینی توانستند یک فروند کوادکوپتر صهیونیستی را که بالای سر شرکت کنندگان در نهمین راهپیمایی دریایی در نزدیکی مرزهای شمال غربی باریکه غزه پرواز می‌کرد، سرنگون کنند.
هشدار بانک جهانی
بانک جهانی اما در تازه‌ترین گزارش خود راجع به اوضاع باریکه غزه تاکید کرده اقتصاد این باریکه در سایه تحریم 12 ساله و کمبود نقدینگی در آستانه «فروپاشی کامل» است و کمک‌های ارائه شده به این باریکه برای رشد و توسعه کفایت نمی‌کند و این وضعیت «بسیار نگران‌کننده» است. در گزارش بانک جهانی همچنین آمده: «از هر دو نفر در این باریکه یک نفر از فقر رنج می‌برد و نرخ بیکاری در میان ساکنان این منطقه که اکثریت آنان قشر جوان هستند، به بیش از 70 درصد رسیده است.» گزارش جدید بانک جهانی قرار است 27 سپتامبر جاری (5 مهر) در نشست کمیته ارتباط ویژه در نیویورک مطرح شود. این نشست هر ساله دو بار برای کمک به توسعه فلسطین برگزار می‌شود.