kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

تأثیر فشارهای سنگین باکو به عزاداران حسینی(ع) نتیجه عکس داد

علی‌رغم فشارها و محدودیت‌های شدید دولتی علیه برگزاری مراسم عزاداری عاشورا در جمهوری آذربایجان، مردم این کشور مراسم محرم امسال را گسترده‌تر و با ازدحام بیشتر برگزار کردند.

اواخر بهار سال جاری و در حالی که هنوز 3 ماه دیگر تا آغاز محرم باقی بود، دستگاه‌های دولتی و رسانه‌های جمهوری آذربایجان علیه مراسم و آئین‌های عزاداری دهه عاشورا به کار افتادند تا جلوی برگزاری این مراسم را بگیرند، ولی فشارها و سناریوسازی‌های دولتی، دقیقا نتیجه عکس داد و عزاداری‌های خودجوش، باشکوه‌تر از قبل، برگزار شد.
نهادهای حاکم در جمهوری آذربایجان که از جانب جریان‌های لائیک و غربگرای داخلی و جریان‌های صهیونیستی و وهابی خارجی تغذیه می‌شوند، برای اینکه عزاداری حسینی(ع)‌ را کمرنگ کنند، از انتساب نسبت‌های ناروا و دروغ به این آئین هم ابا نکردند و آسمان و ریسمان به هم بافتند. به عنوان مثال، باکو اعلام کرد «قمه‌زدن»، آزار دادن به خود است و به همین خاطر، دولت جلوی «قمه‌زدن و خرافات» را می‌گیرد. مقامات باکو در حالی «قمه زدن» را خطرناک دانست و به بهانه آن، قصد کرد جلوی عزاداری را به طور کل بگیرد که در جمهوری آذربایجان، اصلا قمه‌زدن رایج نیست.در این میان، شبکه تلویزیونی «رئال‌تی‌وی» جمهوری آذربایجان هم وارد معرکه شد و خبر داد، خروج از مراکز عبادت برای راهپیمایی دسته جمعی و آوردن وسایل صدمه زدن به خود و دیگران، و آوردن نمادها و پرچم‌های سایر کشورها به مراسم عزاداری، ممنوع است! الزام امامان مساجد به بیان خطبه‌ها از روی متن واحد تهیه شده از طرف دولت، طلب مغفرت برای «حیدر علی‌اف» رئیس درگذشته جمهوری آذربایجان و حمایت از سیاست‌های «الهام علی‌اف» رئيس‌جمهوری فعلی از جمله الزاماتی است که دولت باکو بر اجتماعات مذهبی تحمیل کرده است.
همچنین در شهرهای «گنجه» و «نارداران» از عزاداران خواسته شده بود، در مسجد عزاداری کنند و وارد خیابان نشوند. وزیر آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان نیز به مدیران مدارس این کشور اخیرا هشدار داده بود که در روز عاشورا از غیبت دانش‌آموزان، به‌طور جدی جلوگیری کنند.
در سال‌های گذشته، اخطارها و هشدارها برای جلوگیری از حضور دانش‌‌آموزان جمهوری آذربایجان در مراسم عاشورا، دستکم در سطح وزیر آموزش مطرح نمی‌شد و به‌طور پنهانی به مدیران مدارس ابلاغ می‌شد و البته در مواردی فرمانداران و روسای ادارات آموزش «نخجوان» و «گنجه» برای جلوگیری از حضور دانش‌آموزان در مراسم عاشورا، تعطیلی آخر هفته را نیز لغو کرده بودند، اما امسال «جیحون بایراموف»، وزیر آموزش جمهوری آذربایجان، رأسا وارد گود شد و گفت: اساسی‌ترین وظیفه دانش‌آموزان حضور در مدرسه و «درس خواندن»‌ است. ما درک می‌کنیم که مدیران مدارس به طور جدی به این موضوع توجه خواهند کرد. مدیریت مدرسه و مدیران مقاطع تحصیلی و معلمان و والدین به همراه یکدیگر باید به «طفره رفتن» دانش‌آموزان از درس توجه داشته باشند. فکر می‌کنیم که این پیام‌ها را مدیران مدارس به والدین خواهند رساند. والدین نیز باید حضور دانش‌آموزان در مدارس را (در روز عاشورا) تامین کنند.
گنجه
نیروهای امنیتی دولتی در این جمهوری در ماه‌های منتهی به محرم، دست‌کم هفت تن از شیعیان را به شهادت رساندند و ده‌ها نفر دیگر را نیز بازداشت و روانه زندان کردند.
پیش از این و اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) «المار ولی‌اف» که به شدت مخالف برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعا بود، به طرز مشکوکی مورد سوءقصد قرار گرفت! این اتفاق باعث شد که دولت شرایط را به شدت امنیتی کند.
با این حال، مردم شهر گنجه مثل سایر مناطق جمهوری آذربایجان، در مراسم عزاداری امسال حضور بسیار گسترده‌ای داشتند. در هر حال، علی‌رغم هشدارهای مکرر نهادهای دولتی جمهوری آذربایجان درباره وقوع اتفاق‌های غیرمنتظره، امسال این مراسم در اوج آرامش و هرچه باشکوه‌تر برگزار شده است. دولت غربگرای جمهوری آذربایجان بنا به دلایلی مثل نفوذ بالای رژیم صهیونیستی در این کشور مراسم عاشورا را یک خطر بالقوه برای خود می‌داند و به‌خاطر همین است که با آن مبارزه می‌کند.