kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶
در پاسخ به گزارش کیهان

ارگان رسمی دولت:خصوصی هستیم!

روابط عمومی موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در جوابیه‌ای به گزارش روز 27 شهریور کیهان درباره دولتی بودن این روزنامه واکنش نشان داد!



سرویس سیاسی -

روزنامه دولت در واکنشی عجیب دولتی بودن این روزنامه را تکذیب کرده و در جوابیه خود نوشته است : صاحب امتیاز روزنامه ایران و روزنامه‌های ایران ورزشی، ایران دیلی (انگلیسی) ، الوفاق (عربی) ، ایران سپید (به خط بریل ویژه نابینایان)، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی است و از این رو روزنامه‌های مذکور ، دولتی تلقی می‌شوند.
در ادامه این جوابیه آمده است: خبرگزاری جمهوری اسلامی انتشار این روزنامه‌ها را به موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران واگذار کرده و موسسه مذکور که عهده‌دار انتشار این روزنامه‌ها است در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده و ماهیت آن خصوصی است.
در بخش دیگری از جوابیه آمده است: موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران هزینه‌های خود را از طریق درج آگهی در روزنامه ایران و فروش نشریات تامین می‌کند و درآمد مذکور به طور متعارف هزینه‌های انتشار روزنامه ایران را تامین می‌کند.
در پایان این جوابیه تصریح شده است: بودجه‌ای که در سال‌های اخیر به موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران...پرداخت شده در چارچوب کمک به موسسات فرهنگی غیر‌دولتی بوده و صرفا بین 15 تا 20 درصد از هزینه‌های این موسسه را تامین کرده است.
این جوابیه را می‌توان خنده‌دارترین جوابیه سال خواند، روزنامه دولت در واکنش به گزارشی که بر دولتی بودن این روزنامه تاکید کرده است جوابیه داده و خود را خصوصی خوانده است.
در این جوابیه با برشمردن هزینه‌های روزنامه ایران و نشریات دیگر این موسسه آمده است دولت همانند دیگر نشریات به روزنامه ایران نیز کمک می‌کند!
هيئت وزيران در جلسه 18 بهمن 1396 به پيشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تاييد سازمان برنامه و بودجه كشور و به استناد ماده (55) قانون محاسبات عمومي كشور (مصوب 1366) تصويب كرد‌: «مبلغ 50 ميليارد ريال به صورت هزينه‌اي از محل اعتبارات جزء (1) رديف (510000) قانون بودجه سال 1396 كل كشور و تحت عنوان «هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده «كمك» به منظور تاديه بدهي‌ها و تعهدات سنواتي موسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران در اختيار دستگاه اجرايي ذيربط قرار مي گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.»
سؤال اینجا است که آیا دولت برای کمک به همه موسسات خصوصی و روزنامه‌های دیگر نیز جلسه گرفته و در این جلسه تصمیم گیری می‌کند، به عنوان نمونه بدهی باقی روزنامه‌ها نیز از طریق مصوبه دولت پرداخته می‌شود؟!
در کشور صدها روزنامه و نشریه وجود دارد آیا کل یا بخشی از بدهی این نشریات همه از سوی دولت و با مصوبه هیئت وزیران پرداخت می‌شود؟!
از سوی دیگر به اذعان روابط عمومی موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران صاحب امتیاز این موسسه خبرگزاری جمهوری اسلامی بوده و از این منظر همه روزنامه‌های این موسسه از جمله «ایران» دولتی محسوب می‌شوند، آیا با ایجاد واسطه ماهیت دولتی یک موسسه زیر سؤال می‌رود و می‌تواند از زیر بار قوانین شانه خالی کند؟!
نکته جالب و خنده‌دار اینجا است که روزنامه دولت در جوابیه‌ای دولتی بودن خود را انکار کرده است و از این منظر آن چنانکه گفته شد جوابیه مذکور خنده‌دارترین جوابیه سال می‌تواند محسوب شود. شبیه آنکه روزنامه جام جم نسبت خود با صداوسیما و همشهری پیوندش با شهرداری تهران را منکر شود!