kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
پس از لغو مذاکرات تجاری

چین مذاکرات نظامی با آمریکا را هم متوقف کرد

بنابر اعلام وزارت دفاع چین این کشور سفر فرمانده نیروی دریایی خود به آمریکا را در پاسخ به تحریم‌های اعمال شده واشنگتن علیه پکن لغو کرده و مذاکرات نظامی با آمریکا را نیز متوقف کرد. چین مذاکرات تجاری با آمریکا را متوقف کرده است.
سرویس خارجی -

جنگ تجاری آمریکا با چین از مدتها پیش آغاز شده. هفته گذشته ترامپ بار دیگر تعرفه‌های 10 درصدی را علیه 200 میلیارد دلار واردات کالاهای این کشور وضع کرد. اخیرا تنش نظامی نیز به این جنگ تجاری اضافه شده و آمریکا به بهانه خریدهای نظامی چین از روسیه شورای نظامی مرکزی چین و مقامات ارشد آن را به‌خاطر خرید هواپیماهای روسی و سامانه موشکی
«اس-400» تحریم کرد. دولت چین نیز در واکنش به این تحریم‌ها از واشنگتن خواست این تحریم‌ها را لغو کرده و یا «عواقب آن را بپذیرد». سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «اقدام دولت آمریکا اصول اساسی روابط بین‌المللی و مناسبات بین دو کشور و نیروهای مسلح دو کشور را به شدت نقض کرده است. ما از آمریکا می‌خواهیم که بلادرنگ این‌اشتباه را تصحیح کرده و تحریم‌ها را لغو کند، در غیر اینصورت آمریکا باید عواقب آن را بپذیرد.» در ادامه واکنش‌ها، چین ضمن احضار سفیر آمریکا در پکن و تعلیق مذاکرات نظامی مشترک، به تصمیم آمریکا برای اعمال این تحریم‌ها در حوزه نظامی اعتراض کرد. وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شن جینلانگ» فرمانده نیروی دریایی را که به آمریکا رفته بود فراخوانده و مذاکرات در پکن میان مقام‌های نظامی چین و آمریکا را که برای روزهای آتی برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق انداخته است. ارتش چین اعلام کرده این حق را برای خود محفوظ می‌داند که تدابیر بیشتری اتخاذ کند. جزئیاتی از این اقدامات احتمالی بیان نشده است. در بیانیه وزارت دفاع چین آمده: طرف چینی تصمیم گرفته است فورا سفر «شن جینلانگ» فرمانده نیروی دریایی خلق به آمریکا را که قرار بود برای شرکت در بیست و سومین سمپوزیم بین‌المللی نیروی دریایی به این کشور سفر کند، لغو کند.«وو کیان»، سخنگوی این وزارتخانه هم اعلام کرده، تصمیم چین برای خرید جنگنده و سامانه دفاع موشکی از روسیه اقدامی عادی در راستای همکاری میان دو کشور مستقل است و آمریکا «حق هیچ‌گونه حق دخالتی ندارد.»