kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

افزایش بی‌سابقه تلفات نیرو‌های دولتی افغان در این کشور روزی 57 نظامی کشته می‌شوند

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، شمار تلفات نیروهای دولتی افغانستان در مواجهه با عناصر طالبان، افزایش شدیدی یافته و به طور میانگین به 57 نفر در روز رسیده است!

«نیویورک تایمز» طی گزارشی از شرایط جاری در افغانستان نوشت که این شرایط نسبت به قبل بدتر شده است. براساس این گزارش، طی درگیری‌های سال 2016 (1395) میان نیروهای دولتی و طالبان در سراسر کشور افغانستان، به طور میانگین روزانه 22 نیروی دولتی کشته شده‌اند، اما این رقم در سال جاری، به 57 نفر در روز رسیده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بالا بودن آمار تلفات،  باعث می‌شود که دولت کابل آن را مخفی نگه دارد و این آمار را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهد.
براساس برآورد کارشناسان مستقل، پیامدهای 17 سال جنگ آمریکا در افغانستان، صرفا افزایش رنج و بدبختی برای مردم این کشور بوده است. در طول این مدت، علاوه بر اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش شدیدی یافته، وضعیت امنیتی نیز به مراتب بدتر از قبل شده است.
براساس برخی گزارش‌ها، بخش‌های وسیعی از خاک افغانستان  اکنون در اشغال گروه تروریستی طالبان قرار دارد.
نیروهای دولتی افغانستان در هفته گذشته، روزهای سختی را تجربه کرده‌اند؛ به گفته دیپلمات‌های خارجی، طی این هفته 400 نظامی افغانستان طی درگیری با طالبان، کشته شده‌اند.
فرسایشی شدن نبرد در افغانستان، به نفع طالبان تمام شده است و نهادهای این گروه تروریستی در بسیاری از مناطق افغانستان، بیش از نهادهای دولتی نفوذ دارند. حمایت‌های آمریکا از تروریست‌های تکفیری در این کشور را هم نباید از نظر دور داشت.
افزایش تلفات نیروهای دولتی و پیروزی‌های طالبان در جبهه‌های جنگ، روحیه و اعتماد مردم افغانستان را به دولت تضعیف و چشم‌انداز صلح را حتی دورتر کرده است.
«عبدالحی نعمتی» فرماندار ولایت «بغلان» در این رابطه، اظهار داشت: عناصر «طالبان صلح را نمی‌خواهند، چون فکر می‌کنند می‌توانند در این جنگ پیروز شوند. اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، آنها پیروز خواهند شد.»