kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
نیویورک‌‌تایمز فاش کرد

توانایی ژاپن برای ساخت6000 بمب اتم!

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشته، ژاپن آنقدر ذخاير پلوتونيوم خود را افزایش داده که با آنها می‌تواند چیزی حدود 6 هزار بمب اتمی بسازد.
سرویس خارجی -

هیچ کشور عاقلی مسئله حیاتی دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود را به کشور دیگر واگذار نمی‌کند چرا که مطلقا در چنین مسائل حساسی دولت‌ها اولا نباید صددرصد به یکدیگر اطمینان کنند و ثانیا برای روز مبادا و برای اینکه سایر دولت‌ها را از طمع به سرزمین خود بازدارند، تا جایی که لازم است باید به فکر تولید و انباشت سلاح باشند. این یک قاعده کلی در سراسر دنیاست و کسی هم با آن مخالف نیست.اما این قاعده یک استثنا دارد و آن کشوری است به نام ژاپن که بعد از شکست در جنگ جهانی دوم با فشار آمریکا مجبور شد خود را از داشتن ارتش به معنی مصطلح آن در دنیا در قانون اساسی 1947 محروم کند و در مقابل می‌تواند نیروهای محدود نظامی موسوم به «نیروهای دفاع از خود» داشته باشد. اما چند دهه بعد از این‌اشتباه فاحش به تدریج ژاپنی‌ها متوجه شدند برای دفاع از خود نمی‌توانند به آمریکا متکی باشند. سپتامبر 2010 بود که ژاپن با انتشار استراتژی جدید نظامی خود نخستین «نشانه‌های جدی» برای خروج از «انزوای نظامی» را نشان داد. ژاپن برای این استراتژی نظامی، رقمی بالغ بر 280 میلیارد دلار برای پنج سال (2010 تا 2014) اختصاص داد و اعلام کرد قصد دارد در این سال‌ها مواضع دفاعی خود در جنوب و غرب این کشور(مناطق مرزی چین) را تقویت کرده، روی پروژه‌های موشکی بالستیک سرمایه‌گذاری کند. از سوی دیگر در سال جاری و در پی کاهش هزینه‌های نظامی آمریکا برای دفاع از ژاپن این کشور اعلام کرد به دنبال اتحاد نظامی با چین و روسیه است.  نقط عطف این همکاری حضور نظامیان ژاپنی در تمرین نظامی وستوک 2019 خواهد بود. همزمان خبری منتشر شد که ارتش ژاپن به‌دنبال افزایش چشمگیر بودجه نظامی طی سال آینده است تا قابلیت‌های دفاعی خود را ارتقا دهد.
6 هزار بمب اتم!
حالا دیروز روزنامه نیویورک تایمز از قابلیت بالقوه هسته‌ای ژاپن خبر داده و نوشته این کشور توان ساخت 6 هزار بمب اتم را دارد: «ژاپن در30 سال گذشته بیش از 47 تن پلوتونیوم انبار کرده که باعث شده نگرانی‌هایی در مورد ‌اشاعه هسته‌ای و تعهد توکیو به اجتناب از توسعه تسلیحات هسته‌ای حتی با وجود همراهی آن با سازمان ملل برای فشار بر کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای آن، شکل بگیرد...کارشناسان نگران آن هستند که اندازه عظیم ذخایر پلوتونیوم انباشت شده که بزرگ‌ترین مقادیر پلوتونیوم از این دست در اختیار کشور‌های بدون سلاح هسته‌ای است و روی کاغذ برای ساخت 6 هزار بمب اتمی کفایت می‌کند، ممکن است بهانه‌ای برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای بیشتر به وسیله کره شمالی یا دیگر دولت‌های منطقه باشد. آلیس درسمن متخصص سیاست گذاری هسته‌ای معتقد است، هر طرحی که به ذخایر کنونی پلوتونیوم ژاپن بیفزاید، مسیری است که به سمت ساخت سلاح هسته‌ای می‌رود. این چیزی است که واقعا باعث نگرانی همسایگان و متحدان ژاپن می‌شود.»