kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۶۵۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲

تضییع حقوق شیعیان در عربستان به روایت دیده‌بان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، تبعیض‌های گسترده آل‌سعود علیه شیعیان مظلوم عربستان را تشریح کرده است.

عربستان همزمان با شروع ماه محرم امسال سرکوب‌های خود علیه شیعیان استان الشرقیه را تشدید کرده و به نمادهای عاشورایی و حسینیه‌ها در شهر قطیف حمله کرد. دیده‌بان حقوق بشر با بررسی این مسئله از تبعیض‌های گسترده علیه شیعیان عربستان خبر داده است.
در همین ارتباط پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر در مطلبی به بررسی آنچه که «اصلاحات در عربستان» نامیده می‌شود پرداخت و نوشت: «این اصلاحات، شامل بردباری در برابر شیعیان نمی‌شود و تبعیض شایع علیه شیعیان در این کشور همچنان ادامه دارد.»
طبق این گزارش، از جدیدترین موارد این تبعیض‌ها می‌توان به ممانعت از برگزاری برخی جنبه‌های عمومی مراسم عاشورای امسال‌اشاره کرد. به علاوه، مطالب ضد شیعیان در کتاب‌های درسی مدارس عربستان همچنان به چشم می‌خورد.
دیده‌بان حقوق بشر همچنین تاکید کرد: «دستگاه مذهبی عربستان چندین دهه است که انتقادهای شدید و سرسختانه‌ای را علیه شیعیان مطرح می‌کند و مراسم مذهبی شیعیان را به شیوه‌ بدی جلوه می‌دهد. این در حالی است که برخی از بدترین موارد سوءاستفاده‌های نظام عربستان سعودی از شهروندان شیعه این کشور و محدود کردن توانایی آنها در انجام دادن امور مذهبی‌شان بدون تغییر باقی مانده است.»
در این گزارش همچنین آمده است: «شیعیان عربستان در القطیف، طی هفته گذشته صراحتاً و بدون واسطه شاهد این مسئله بودند، زیرا مقامات عربستان مانع از برگزاری برخی جنبه‌های عمومی و خاص مراسم سالانه عاشورا شدند. فعالان در این باره به دیده‌بان حقوق بشر اعلام کردند شیعیان امسال نمی‌توانند آیین‌های خود را از طریق بلندگوهای داخل حسینیه‌ها (اماکن مربوط به تجمعات مذهبی) پخش کنند. همچنین مقامات سعودی، دکه‌های غذا و دست‌فروش‌هایی که لباس، کتاب و پرچم عرضه می‌کردند را جمع‌آوری کرده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد که آیین‌های سوگواری عمومی به ساعت‌های خاصی محدود شده است...» به علاوه، ده‌ها شیعه در عربستان همچنان در حبس به سر می‌برند، آن هم صرفاً به این دلیل که در اعتراضاتی که از سال 2011 آغاز شد مشارکت کرده‌اند. معترضان خواستار برابری کامل و حقوق اولیه برای همه سعودی‌ها هستند.» این سازمان در انتها آورده است:«عربستان نمی‌تواند مشکل تبعیض علیه شیعیان خود را با برداشتن گام‌های کوچک حل کند. مقامات عربستان باید به شیعیان اجازه دهند عبادتگاه‌های خود را بسازند، و سنت‌ها و رسوم خود را آزادانه اجرا کنند. آنها باید همه مطالب علیه شیعیان را در کتاب‌های درسی حذف کنند، و همه شیعیانی را که به اتهامات مربوط به اعتراضات و در جریان محاکمه‌های ناعادلانه به زندان انداخته شده‌اند، آزاد کنند.»