kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۶۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
در اجتماع میلیونی ظهر عاشورا

عبدالملک الحوثی: الگوی ما در مقاومت، امام حسین(ع) است

رهبر انصارالله در اجتماع میلیونی عزاداران حسینی(ع) در روز عاشورا در صنعا، امام حسین (ع) را الگوی یمن در مقاومت معرفی کرد.




مردم یمن هم روز پنجشنبه همزمان با عاشورای حسینی(ع)با تجمعی گسترده این روز را گرامی داشتند. سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله در مراسم میلیونی صنعا با اشاره به جنایات و کشتار مردم یمن به دست ائتلاف عربی – آمریکایی «خواستار» حضور گسترده مردم در جبهه های غربی برای مقابله با دشمنان کشور شد. وی مشکل اصلی ائتلاف خودخوانده با یمنی ها را هم پایبندی این مردم به آزادی و عزت دانست و تاکید کرد: «مردم یمن از تلاش برای پیروزی دست برنخواهند داشت و در مواجهه با تجاور آمریکا ، عربستان و امارات به اصول بنیادین خود از جمله دستیابی مردم یمن به آزادی پایبند است.»
الحوثی همچنین بر موضع همیشگی مردم یمن مبنی بر حمایت از مقاومت، مقابله با برتری طلبی آمریکا در منطقه، مقابله با رژیم اشغالگر قدس و همبستگی با مردم بحرین تاکید کرد. رهبر انصارالله یمن  با بیان اینکه دشمنان مردم یمن تنها تسلیم شدن آنان را می‌خواهند، گفت:«‌نگاه ما در نبرد با دشمنان ، به امام حسین (ع) است که با وجود تنها شدن و محاصره ازسوی دشمنان، قدرت و صلابت ایشان هر لحظه بیشتر می‌شد.»
تظاهرات یمنی‌ها علیه امارات
از سوی دیگر، جنوب یمن که تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به القاعده و ائتلاف سعودی-اماراتی و دولت مستعفی یمن قرار دارد، هر روز شاهد ناآرامی، نارضایتی و اعتراض است.  منابع یمنی گزارش دادند که روز پنجشنبه، شماری از مردم شهر البریقه در استان عدن، برای اعتراض به ائتلاف سعودی-اماراتی و تصحیح سیاست‌های خود در جنوب یمن، تظاهرات کردند.
مردم البریقه، مسئولیت وخامت اوضاع اقتصادی یمن از جمله گرانی و کاهش ارزش پول ملی و وخامت اوضاع امنیتی را بر عهده ائتلاف سعودی-اماراتی دانستند. معترضان، از سیاست‌های ائتلاف و همچنین دولت امارات به شدت ابراز خشم و نارضایتی کردند.
امارات در هفته‌های اخیر با تاسیس صرافی‌هایی در جنوب یمن اقدام به خارج کردن ارز از یمن کرده و با این توطئه ارزش پول یمن را بسیار کاهش داده است. این مسئله منجر به گرانی زیادی شده و مردم در شهرهای مختلف استان‌های جنوبی بارها علیه امارات به خیابان‌ها آمده‌اند.
پول مهم‌تر از جان مردم یمن
خبر دیگر اینکه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، قراردادهای تسلیحاتی با عربستان و امارات عربی متحده را مهمتر از اوضاع انسانی در یمن می داند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، وال استریت ژورنال از مخالفت مایک پمپئو با توصیه‌های مشاوران خود و کارشناسان باتجربه در امور منطقه، درباره قراردادهای فروش سلاح های آمریکا به عربستان، خبر داد.
این روزنامه فاش کرد سند سری وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد پمپئو از ادامه قراردادهای تسلیحاتی با ریاض به ارزش حدود 2    میلیارد دلار حمایت کرده است.
این در حالی است که نمایندگان آژانس توسعه بین الملل از پمپئو خواسته بودند کمک های نظامی به عربستان و امارات را به علت نگرانی شدید از پایبند نبودن ائتلاف سعودی به در نظر گرفتن وضع غیرنظامیان، متوقف
کند.