kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۵۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
در نخستین سفر خارجی

نخست‌وزیر پاکستان به عربستان و امارات رفت

نخست‌وزیر پاکستان در اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس‌دولت، به عربستان سعودی و امارات رفت.

روزنامه پاکستانی «داون» گزارش داد، «عمران‌ خان» در نخستین سفر خارجی خود، دیروز به عربستان رفت و با مقامات این کشور از جمله «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار و در ارتباط با مسائل فیمابین گفت‌و‌گو کرد. هرچند پیش از این عمران‌خان گفته بود که در سیاست خارجی مشی مستقلی را در پیش خواهد گرفت ولی رسانه‌های غربی از جمله رادیو‌فردا مدعی شدند که انتخاب عربستان به‌عنوان مقصد سفر اول عمران خان، بر گمانه‌زنی‌ها در این مورد که اسلام‌آباد به‌جای بسته کمک مالی صندوق بین‌المللی پول، چشم به کمک ریاض دوخته است.
روزنامه «نشنال»، چاپ ابوظبی هم مدعی شده که پاکستان برای مقابله با کسری حساب جاری، به مبلغی در حدود ۱۲ میلیارد دلار کمک نیاز دارد و اگر موفق نشود آن را از عربستان بگیرد، احتمالا باید به بسته پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول رضایت دهد.
اما «نشنال» در ادامه به نقل از تحلیل‌گران افزوده است «هر معامله‌ای با عربستان در صورتی به فرجام می‌رسد که ریاض از پیوستن اسلام‌آباد به اقدامات علیه ایران اطمینان کسب کند». بنابراین با توجه به این تحلیل‌ها که دور از واقعیت هم نیستند، بعید به نظر می‌رسد که عمران خان همه شعارهای دوران انتخابات و پس از آن را زیر پا بگذارد و مردم را مقابل خود قرار دهد.
هرچند «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان اوایل شهریور ماه در سفری به پاکستان با عمران‌خان دیدار کرده بود، ولی مساعی ایشان و نهاد دیپلماسی ایران صرفاً در همین سفر خلاصه شده و این نهاد هیچ تلاشی را برای زمینه‌سازی نخستین سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران انجام نداده است.
انتخابات سراسری پاکستان در سوم مرداد ماه برگزار شد و در پی آن «جنبش انصاف»، حزبی که عمران خان رهبری می‌کند، موفق به تشکیل دولت شد.