kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۵۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
یک کارشناس اقتصادی:

ایران FATF را هم بپذیرد از لیست سیاه خارج نمی‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: حتی اگر ایران FATF را بپذیرد از لیست سیاه خارج نمی‌شود، مشکل اتحادیه اروپا در ارتباط با مبادلات اقتصادی با ایران،FATF نیست.




مجید شاکری، در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» شبکه خبر اظهار داشت: FATF یک نهاد ناظر است و با سازمانی ورزشی مانند فیفا فرق می‌کند که در صورت اجرا نکردن قوانین جدید فوتبال، تیم‌های شرکت‌کننده را جریمه کند.
وی به بیان سابقه ایجاد این سازمان مالی بین دولتی پرداخت و ادامه داد: این سازمان برای بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی به وجود آمده است و نتیجه فعالیت آن در جلسات هر چهار ماه یک بار به اطلاع کشورهای عضو «جی هفت» می‌رسد تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به کشورهای مشکوک می‌روند احتیاط کنند.به گفته این کارشناس اقتصادی، ما با مبارزه با پولشویی مخالف نیستیم اما حتی اگر ایران FATF را بپذیرد از لیست سیاه خارج نمی‌شود. مشکل اتحادیه اروپا یا هر کشور دیگری در ارتباط با مبادلات اقتصادی با ایران، FATF نیست.به گزارش خبرگزاری مهر، شاکری اضافه کرد: این سازمان هیچ موقع توان تحریم ندارد فقط زیرساخت اطلاعاتی ایجاد می‌کند از طرفی اجرا کردن یا نکردن FATF در حاکمیت و اختیار ایران است و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد. چنانچه ایران، FATF را هم بپذیرد باز هم از حالت تعلیق یا تحریم بیرون نخواهد آمد.
در همین راستا، ضیاء ا... اعزازی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: ما نباید کاری کنیم که منافع مردم به خطر افتد. هر زمان هم که این لایحه بررسی شود، نظر خودمان را داریم و مهم نیست که اروپا و آمریکا در این باره چه دیدگاهی دارند.
وی درباره تاثیر تصویب این لوایح بر قیمت ارز و بهبود روابط بانکی کشور بیان کرد: ما تاکنون 32 بند از برنامه اقدام FATF را اجرا کردیم و دیدیم که هیچ تاثیری در این مسائل نداشت. لذا من اعتقاد ندارم که تصویب یا عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF بر قیمت دلار موثر باشد.