kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۵۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء:

خط انتقال آب زرینه‌رود به تبریز امسال به پایان می‌رسد




فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: پروژه خط انتقال آب زرینه‌رود به تبریز تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.
عبادالله عبداللهی در بازدید از روند اجرای پروژه خط انتقال آب زرینه‌رود به تبریز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مخزن‌های انتقال این خط توان تامین آب 72 ساعته کلانشهر تبریز را برای شرایط خاص و مواقع قطعی آب دارد که جهادگران خاتم به طور شبانه‌روزی در تلاش برای اتمام این پروژه مهم ملی هستند.
وی افزود: این خط انتقال آب از جمله طرح‌های پدافند غیرعامل کشور است که می‌تواند در مواقع قطعی آب یا موارد فوریتی 72 ساعت از آب شهروندان تبریزی را به راحتی تامین کند. سردار عبداللهی طول خط این طرح انتقال آب را 145 کیلومتر اعلام کرد که تاکنون 135 کیلومتر آن تمام شده و 10 کیلومتر باقی مانده نیز تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.
وی ادامه داد: آب این خط انتقال توسط دو مخزن 10 هزار مترمکعبی و 100 هزار مترمکعبی تامین می‌شود که مخزن 100هزار مکعبی آن به پایان رسیده و کار ساخت مخزن 10هزار مترمکعبی آن نیز در حال اجراست که تا پایان سال 1398 و شاید زودتر از آن به بهره‌برداری برسد.
سردار عبداللهی با‌اشاره به اینکه مخازن این خط آب توان ذخیره 160میلیون مترمکعب در ثانیه را دارد، اضافه کرد: همه تجهیزات و شیرآلات این خط آماده شده و دارای سیستم هوشمند است.
طرح پدافند غیرعامل خط آبرسانی زرینه‌رود به تبریز از سال 1394 با تامین اعتبار 200 میلیون یورویی از طریق فاینانس آغاز شده و هم اکنون حدود 60 درصد آب آشامیدنی کلانشهر تبریز به همراه آب شهرها و صنایع موجود در این مسیر از این رودخانه تامین می‌شود.
هدف از اجرای خط دوم انتقال آب زرینه‌رود به تبریز، جایگزین کردن آن در مواقع بروز حادثه برای خط اصلی است. طی سال‌های اخیر ترکیدگی خط لوله نخست آبرسانی زرینه‌رود به تبریز به دلیل فرسودگی و خوردگی در برخی مناطق، بارها مشکل‌ساز و موجب قطعی آب در بخش‌های وسیعی از این شهر شده است.