kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
خانواده و ازدواج از نگاه رهبری

ازدواج آسان به روش پیامبر(ص)



 
اسلام تشویق می‌کند به ازدواج سریع و آسان بدون شرایط زائد،‌ بدون تقیدهای زیادی- چه دختر و چه پسر- در دوران میل جنسی از طرف اسلام دعوت شده‌اند به ازدواج کردن. این مسئله خود، بخش مهم و قلم عمده‌ای از این فسادها را کم می‌کند. اسلام مسئله ازدواج را آسان کرده که می‌بینید در صدر اسلام رسول خدا (ص)  می‌آید در مسجد اعلام می‌کند که یک دختری است با این خصوصیات، کی خواستگار او است؟ یک جوانی بلند می‌شود می‌گوید: من؛ می‌فرماید که مثلا مهر چقدر قرار می‌دهی؟ او می‌گوید که مثلا چند تا خرما، یک سبد خرما،. پیغمبر اکرم (ص) از طرف دختر قبول می‌کند و همانجا ایستاده عقد او را جاری می‌کنند و آن دختر را به آن پسر می‌دهند. بعد هم می‌گویند بروید خانه. وضع ازدواج در اسلام این طوری است.
این تشریفات زائد و این خصوصیاتی که بعدها پیش آمده، این پیرایه‌هایی است که بر اثر جهالت انسان پیش آمده، هیچ کدام از این‌ها ریشه‌های صحیح عقلایی ندارد.
خطبه‌های نماز جمعه؛ 65/5/18 به نقل از کتاب آینه زن، ص11
ضوابط انتخاب دختر و پسر برای ازدواج
دختر و پسری را که به همسری فرزندتان انتخاب می‌کنید، فقط بر طبق ضوابط اسلامی انتخاب کنید، نگاه نکنید که پسر شغلش چیست؟ درآمدش چه اندازه است؟ از کدام خانواده و طبقه است؟ نگاه کنید آیا مومن هست؟ انقلابی هست؟ تسلیم اسلام و قرآن هست؟ نجیب است؟ دخترتان را به او بدهید. نگاه نکنید که دختری که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید از لحاظ ظواهر و زیبایی‌ها و تجملات در چه حد است. ببینید اگر نجیب است، اگر مومن است،‌ اگر انقلابی است، این دختر را برای همسری فرزندتان انتخاب کنید این یک وظیفه است.
خطبه‌های نماز جمعه؛ 59/5/24، به نقل از کتاب آینه زن، ص 110