kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

وزیر دینی آل‌سعود: انتقاد از مقامات عربستان ممنوع است

وزیر امور اسلامی عربستان در هشدار به منتقدان اعلام کرد که از این به بعد سخنرانی تمام خطبای جمعه با هدف نظارت ضبط خواهد شد.

آل سعود در سال های اخیر سرکوب ها علیه منتقدان را بسیار تشدید کرده و بسیاری از علما نیز دستگیر شده‌اند. اکنون عربستان به دلیل هراس از انتقاد احتمالی برخی مفتی‌ها برنامه‌های نظارتی شدیدتری اجرا خواهد کرد. در این ارتباط، عبداللطیف  الرحمن آل الشیخ وزیر امور اسلامی عربستان درباره انتقاد از مقامات این کشور هشدار داد. پایگاه خبری مرآه‌ًْالجزیره، عبداللطیف آل الشیخ از تصمیم  وزارت امور اسلامی برای پیگیری و نظارت بر  سخنرانی‌های نماز جمعه از طریق یک برنامه هوشمند با هدف ضبط سخنان خطیبان جمعه و ارسال آنها به این وزارتخانه خبر داد. این وزیر سعودی در مصاحبه با شبکه ام‌بی‌سی گفت: «وزارت امور اسلامی با اقدامات نظارتی خود تلاش می‌کند تا از اعتبار و جایگاه دولت محافظت و از آن حمایت کند.»
وي درباره هر گونه انتقاد نسبت به مقامات بلند پایه عربستان و تصمیمات دولت هشدار داد.آل الشیخ  گفت: «مخالفت با دین، سیاست و مقامات دولت ما  و یا هرگونه بی‌احترامی و هتک حرمت به شهروندان، کشور و یا مقامات دولتی خطوط قرمز هستند و به هیچ کس اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.» این در حالی است که برنامه سرویس‌های امنیتی برای بازداشت مبلغان دینی، روحانیون و اندیشمندان و بقیه مخالفان دولت در چارچوب بازداشت‌هایی که ریاض از سپتامبر گذشته آغاز کرده است، ادامه می‌یابد. منابع حقوقی می‌گویند  محاکمه افراد بازداشت شده به صورت محرمانه صورت می‌گیرد و این افراد از حق قانونی خود برای داشتن وکیل محرومند.