kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

واشنگتن پست: جنایات عربستان در یمن تحت نظارت دونالد ترامپ صورت می‌پذیرد

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» اعلام کرد، دولت دونالد ترامپ، جنایات جنگی ائتلاف سعودی- امارات را در یمن کتمان می‌کند اما به اعتقاد بسیاری از قانونگذاران، دستانش در این جنایات آلوده است.

نقش آمریکا در جنایت‌های عربستان در یمن همواره به یکی از مهم‌ترین انتقادها علیه واشنگتن منجر شده است. رسانه‌های غربی نیز بارها گزارش‌هایی از نوع همکاری و شراکت آمریکا در جنایات یمن منتشر کرده‌اند. آمریکا با ارسال سلاح، سوخت رسانی به جنگنده‌های عربستان و حضور افسران آمریکایی در اتاق عملیات جنگ الحدیده شریک جنایات ائتلاف سعودی در یمن است. در این ارتباط «واشنگتن پست» در مقاله‌ای در مورد نقش آمریکا در جنگ یمن نوشت: «‌کنگره، وزارت دفاع آمریکا را موظف کرده است که فقط وقتی می‌تواند به حمایت از عملیات‌های نظامی عربستان و امارات ادامه بدهد که مطمئن شود جان غیرنظامیان در امان است.» این درحالی است که بیشترین قربانیان جنگ یمن را غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
به گزارش ایرنا واشنگن پست در این مقاله افزود: «تاکنون در بمباران‌های ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، هزاران غیر نظامی کشته شده‌اند. این بمباران‌ها و کشتارها جلوی چشم آمریکا و تمام ناظران جنگ یمن انجام می‌گیرد. نظر به جنایات پیاپی نیروهای سعودی- امارات در یمن، کنگره ماه گذشته با تصویب مصوبه‌ای محدودیت‌هایی را بر ارسال کمک‌های آمریکا به یمن قائل شد».
از سوی دیگر هیئت کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده است که جنایات نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی در یمن در معرض آن است که مصداق جنایت جنگی پیدا کند. اندکی بعد سی‌ان‌ان گزارش داد که بمبی که اتوبوس کودکان یمنی را در ضحیان هدف قرارداد و منجر به شهادت 40 کودک شد‌، ساخت آمریکا بوده است. آمریکا علاوه‌ بر این، هواپیماهای ائتلاف را هم در این جنگ سوخت‌رسانی مجدد می‌کند.
طبق این گزارش، با توجه به این واقعیت، نمایندگان کنگره از جمله «تد لیو» عضو دمکرات مجلس نمایندگان از کالیفرنیا گفت، اصلا بعید نیست که نظامیان آمریکایی هم دستشان در این جنایات آلوده باشد و انواع کمک‌ها را در ارتکاب این جنایات انجام داده باشند. واشنگتن پست تاکید کرد، دولت ترامپ با تایید کردن رفتار ائتلاف در یمن، در حقیقت مصوبه کنگره برای محدود کردن حمایت از سعودی‌ها را به استهزاء گرفته است و قانونگذاران باید محکم جلوی آن بایستند.