kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹

پایان بحران نخست‌وزیری در عراق با میانجی‌گری سردار سلیمانی

منابع آگاه عراقی اعلام کردند، سردار قاسم سلیمانی توانسته است دیدگاه‌های بین دو گروه اصلی شیعه که بر سر منصب نخست‌وزیری با یکدیگر درگیر هستند را به هم نزدیک کند و این مسئله نشان‌دهنده پایان بحران نخست‌وزیری در عراق است.
سرویس خارجی-

منابع آگاه در عراق اعلام کردند که سردار سلیمانی موفق شده پنج گروه تشکل شیعه را در مورد ضرورت نامزدی چهره‌ای جدید برای دولت آینده، قانع کند و با اینکه این مسئله به معنای حذف «حیدر عبادی» برای دوره دوم ریاست است، اما این منابع افزودند که عبادی نیز با پیشنهاد سلیمانی و مرجعیت عراق، موافقت نموده است.
تحلیلگران منطقه در این باره اعلام کردند با پایان یافتن بحران نخست‌وزیری در عراق و نزدیک شدن آرا و نظرات گروه‌های شیعه با یکدیگر، می‌توان گفت که زمینه برای خروج عراق از بحران نخست‌وزیری،  فراهم شده است.
«حاکم الزاملی»، از فرماندهان جریان «صدر» که ریاست آن را «مقتدا صدر» برعهده‌دارد، نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت، نقش ایران در عراق، سازنده است، درحالی که آمریکا  نقش تخریبی دارد و واشنگتن به دنبال این است که نخست‌وزیری وابسته به خود سرکار بیاورد و برنامه‌های خود را تحمیل کند.وی افزود: آمریکا نیروهایی که طرح داعش را شکست دادند و در راس آنها «الحشد‌الشعبی» (بسیج مردمی) قرار دارد را نمی‌خواهد.
این فرمانده تشکیل و یا موفقیت دولتی خارج از دو ائتلاف سائرون و الفتح را غیرممکن دانست و گفت: من به عنوان یکی از فرماندهان سائرون، هم پیمان شدن با ائتلاف الفتح را تایید می‌کنم. «احمد الاسدی»، سخنگوی ائتلاف الفتح نیز اخیرا اعلام کرده بود که مقتدا صدر، و «هادی عامری»، رئیس‌ائتلاف «الفتح» بر لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر دولت عراق و معرفی سران سه قوه تاکید کردند.
شبکه العرب افزود، سردار قاسم سلیمانی توانسته است دیدگاه‌های بین دو گروه اصلی شیعه که بر سر منصب نخست‌وزیری با یکدیگر درگیر هستند را به هم نزدیک کند.یک تحلیلگر عراقی نیز در این زمینه گفته که نقشه واشنگتن در عراق متکی بر تفکیک و تجزیه ائتلاف‌های شیعه  است و باید دید که آمریکا دوباره چه طرحی را رو خواهد کرد.
انتخاب رئیس پارلمان
پارلمان عراق دیروز با برگزاری جلسه‌ای، «محمد الحلبوسی» از جریان اهل سنت را به عنوان رئیس پارلمان برگزید.
 به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سومریه نیوز، در آغاز جلسه دیروز به ریاست «محمد علی الزینی» رئیس سِنی پارلمان عراق ابتدا سه تن از نامزدها به نفع شش نامزد دیگر کنار کشیدند.  در جریان رای گیری «طلال الزوبعی» (وابسته به ائتلاف الوطنیه ایاد علاوی) و «رعد الدهلکی» (عضو ائتلاف گروه‌های ملی) نیز از نامزدی برای پست ریاست پارلمان عراق انصراف دادند.رای گیری پشت درهای بسته آغاز و توافق شد دو پست معاون رئیس پارلمان عراق به ائتلاف سائرون و حزب دموکرات کردستان عراق برسد.
در مورد انتخاب محمد الحلبوسی، اکثریت توافق داشتند و او  موفق شد 169 رای به دست آورد.با توجه به توافق جریان‌های اصلی شیعی بر سر تعیین نامزد نخست‌وزیری، احتمالا ائتلاف اکثریت نیز به زودی در پارلمان عراق اعلام موجودیت خواهد کرد.