kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
خطیب جمعه تهران:

امر به معروف را باید از گردن‌کلفت‌های سیاسی و اقتصادی شروع کرد

امام‌ جمعه موقت تهران گفت: وقتی گردن‌کلفت‌های سیاسی و اقتصادی همه جوره می‌توانند چپاول کنند و آدم برود سراغ یک دختر تازه‌کار فریب‌خورده، این که فایده‌ای ندارد. باید از بالا شروع کنید و راه امام حسین(ع) را بروید.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران مسئولیت‌ها را امانات الهی دانست که به مسئولین سپرده می‌شود و بیان داشت: فردای قیامت از مدیران سؤال می‌شود که مدیریتی که به شما داده شد، در راستای منافع شخصی به کار گرفته شد یا به وسیله آن، به مردم خدمت کردید؟ وی اهمیت نظارت والدین بر تربیت فرزندان‌شان را مورد تأکید قرار داد و گفت: والدین باید از معلمان بپرسند که به تربیت فرزندان می‌رسند یا سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنند.
به گزارش فارس، امام‌ جمعه موقت تهران اظهار داشت: وقتی گردن‌کلفت‌های سیاسی و اقتصادی همه جوره می‌توانند چپاول کنند و آدم برود سراغ یک دختر تازه‌کار فریب‌خورده، این که فایده‌ای ندارد. شما باید از بالا شروع کنید و راه امام حسین(ع) را بروید. امام حسین(ع) با مردم کوفه کاری نداشت، بلکه با یزید کار داشت.
وی خاطرنشان کرد: سیدالشهداء(ع) برای براندازی نظام فاسد قیام کار کرد. نمی‌گویم با کوچک‌ترها برخورد نشود و نسبت به آن‌ها حساس نباشیم. حجت‌الاسلام صدیقی قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ترسیدن از تحریم  و جنگ، ضدّیّت با حرکت عاشوراست.
امام‌ جمعه موقت تهران درباره پیشرفت‌های کشور، گفت: امروز در تجهیزات دفاعی قدرت پیدا کرده‌ایم و در عرصه پزشکی، در حالی که در اوایل جنگ، از بنگلادشی‌ها استفاده می‌کردیم، امروز به برکت خون شهدا اطباء ما در دنیا حرف اول را می‌زنند. در نانو،‌ سلول‌های بنیادین، صنعت، موشک، ماهواره و در جای‌ جای کشور رشد جهشی می‌بینیم. وی لزوم منصفانه بودن نقد مسئولین را مورد تأکید قرار داد و گفت: مسئولین ما باید انتقادپذیر باشند و نقدها را به عصبانیت ختم نکنند.
حجت‌الاسلام صدیقی تصریح کرد: مسئولان باید از گذشته‌شان پشیمان شوند و از حالا به بعد، مدیریت جهادی را در پیش بگیرند و با مردم قاطی شوند و از آن‌ها عذرخواهی کنند. همچنین به سیل عظیم عزاداران حسینی بپیوندند، چرا که بودنِ با امام حسین(ع) به کشور برکت می‌دهد.
امام‌ جمعه موقت تهران با بیان اینکه اسلام محمدی‌الحدوث و حسینی‌البقاء است، ابراز داشت: انقلاب ما هم که الگو گرفته از عاشورا است، بقائش به محرم و صفر است و می‌بینیم که هر سال جلوه جدید و وسعت خاصی پیدا می‌کند. وی با انتقاد از محور شدن دلار در اقتصاد کشور، گفت: چرا باید اینطور باشد که اگر دلار گران شد، باید همه چیز گران شود؟ این حرف درستی نیست. کالاهای مصرفی ما ربطی به دلار ندارد. مگر همه چیز ما از خارج می‌آید؟! چرا بی‌جهت، قیمت کالاهای مصرفی ما که ربطی به دلار ندارد، باید بالا برود؟ این بی‌انصافی‌ها از ناحیه کیست؟
حجت‌الاسلام صدیقی به موضوع گرانی خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: خودرو هم مانند دلار، به شکل کاذبی سر و صدا ایجاد کرده است. ما انتقاد داریم و مطالب مردم را حق می‌دانیم. با بازاری‌ها در همین ایام نشست داشته‌ایم و مطالبات به حقی دارند. بخشی در معرض آسیب جدی هستند و بر مسئولین است که به داد بازار برسند و بازار را رها نکنند. نباید گذاشت بگویند مملکت صاحب ندارد و هر کسی هر طور خواست بفروشد و مردم را گرفتار کند.
امام‌ جمعه موقت تهران به دیدار خود با اساتید دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و گفت: خودرویی طراحی شده است که با یک باک بنزین، زاهدان تا اردبیل را طی می‌کند و در صد کیلومتر ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. بنابراین اگر به همین اساتید میدان بدهند وضعیت کشور تغییر می‌کند. چه اشکالی دارد این خودرو را به مرحله تولید بیاورید و مردم را خوشحال کنید؟ چرا باید سرمایه‌های خود را به فرانسه بدهیم و منت آن‌ها را هم بکشیم؟
وی آشوب و فتنه بصره را نشانه حضور شیطان در صفوف مسلمانان دانست و تصریح کرد: چند سال بعد از جنگ ایران و عراق، به طور معجزه‌آسایی، محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام که وجه مشترک مردم ایران و عراق است، خود را نشان می‌دهد. در جریان پیاده‌روی اربعین، پذیرایی مردم عراق را می‌بینیم که یک سال پول خود را جمع می‌کنند تا در چند روز اربعین خرج کنند. این عادی نیست و از سر شیدایی است.
حجت‌الاسلام صدیقی ماجرای بصره را ناشی از عدم تحمل دنیای استکبار دانست و اظهار داشت: در قضیه به آتش کشیدن کنسولگری ایران، سفارت آمریکا فعال بوده و پول‌های عربستان هم ایفای نقش کرده است.
امام‌ جمعه موقت تهران حمله موشکی مقتدرانه سپاه به محل تجمع کرد‌های معاند عراق را مورد اشاره قرار داد و گفت: حمله به کانون توطئه و ترور و آشوب مخالفین ما در منطقه کردستان عراق، هم اشراف اطلاعاتی این عزیزان و نظام را در دنیا نشان داد و هم دقت نظر آن‌ها را. درست نقطه فتنه را به طور دقیق مورد هدف قرار دادند و افراد معاند خودفروخته به آمریکا که جمع‌شان جمع بود را از بین بردند. این موشک‌ها تیر غیبی بود که عزت و آبروی جدی برای ما به دنبال داشت و هشدار جدی برای مخالفان در منطقه و غیرمنطقه است. وی افزود: این اقدام را هم تحسین می‌کنیم و هم تبریک می‌گوییم. خدا بر قدرت و عزت و صلابت‌شان بیفزاید و همچنان بازدارنده باشند. حجت‌الاسلام صدیقی گفت: به دولت آذربایجان توصیه می‌کنم با عزاداران حسین(ع) مدارا کنند. به این دل‌های پر عشق فشار نیاورند که موجب انفجار می‌شود. عاشورا قابل تعطیل نیست و در کشورهای کفر، مثل آمریکا هم با آزادی، دسته‌ها راه می‌افتد. چرا مردم آذربایجان از این نعمت محروم باشند؟ امیدواریم دولت آذربایجان، با مردم خودشان در مسیر امام حسین(ع) کنار بیایند.
مسئولین کشور امر به معروف
 و نهی از منکر مردم را سیاسی تلقی نکنند
سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص)، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران طی سخنانی با اشاره به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: ما نباید در جامعه کاری کنیم که اینطور احساس شود که فقط بحث حجاب در جامعه، موضوعِ امر به معروف و نهی از منکر است بلکه باید جامعه را از کم‌فروشی، بدفروشی، احتکار و امثال اینها هم نهی کرد.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: اگر گروهی از مردم جمع شوند و به مسئولین تذکر دهند و آنها احساس کنند این تذکرات رنگ و لعاب سیاسی دارد حتما مقاومت می‌کنند، بنابراین باید در تذکر به مسئولین این را تفهیم کنیم که ما برای اصلاح جامعه و کارگزاران عمل می‌کنیم و تذکر ما نیز به هیچ گروه و دسته سیاسی ارتباطی ندارد؛ گرچه شاید از بیان یک گروه سیاسی مطرح شود. امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح جامعه و مسئولین ضروری است.
فرمانده سپاه تهران افزود: رهبری در یکی از بیانات خود فرمودند، مهمترین قسمت امر به معروف و نهی از منکر به مسئولین است، ایشان فرمودند شما باید ما را به معروف امر و از منکر نهی کنید. امروز شرایط ما در جامعه به نحوی است که باید مردم را به وحدت و خدمت را به مسئولین امر کنیم.
سردار یزدی تصریح کرد: شاید یکی از موضوعات مهم که امروز باید به یکدیگر امر کنیم، خرید کالاهای ایرانی است و در مقابل نهی از خرید کالاهای خارجی است که مشابه آن در داخل تولید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: باید از رفتارهای شهدا الگو گرفت، ما هر جا که مثل شهدا عمل کردیم پیروز بودیم و هر جا از عملکرد آنها دور شدیم موفقیت هم از ما دور شد. امیدوارم مردم و مسئولین، همگی راه شهدا را پی بگیرند.
اضافه شدن ۷۰۰ آمبولانس به اورژانس کشور تا یک ماه آینده
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در سخنانی به مناسب «۲۶ شهریور ماه روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی»، ضمن گرامیداشت یاد امام(ره) و شهدا و به ویژه شهدای فوریت‌های پزشکی و تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یارانش، با بیان اینکه سال گذشته به همت وزیر بهداشت و تصویب مجلس شورای اسلامی، مرکز فوریت‌های پزشکی به سازمان اورژانس کشور تبدیل شد و توانست فعالیت‌های خیلی خوبی را انجام دهد، افزود: امروز اورژانس کشور با ۲۸۰۰ پایگاه زمینی، ۳۹ پایگاه هوایی، ۲۷۰ موتور آمبولانس، ۶۵ اتوبوس آمبولانس، و ۴۸۰۰ آمبولانس انجام وظیفه می‌کند؛ البته در فاصله ۲ سال گذشته، ۲۴۰۰ آمبولانس به ناوگان زمینی ما اضافه شد و ۷۰۰ دستگاه دیگر ظرف یک ماه دیگر به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند.
وی به خدمات این سازمان در محرم و صفر، اربعین، ایام نوروز، طرح‌های زمستان و تابستان و چهارشنبه آخرسال اشاره کرد و افزود: با کمکی که از مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها گرفتیم و آموزش‌هایی که داشتیم، در چهارشنبه آخرسال ۳۰ تا ۳۵ درصد تعداد مصدومان نسبت به سال گذشته کم شد.
تولید دستگاه نوار قلب داخلی
و نصب در آمبولانس‌ها
کولیوند با بیان اینکه ۲ کار خوب در سراسر کشور برای کسانی که دچار سکته حاد قلبی و مغزی می‌شوند، انجام دادیم که ان‌شاءالله به سراسر کشور توسعه می‌دهیم، بیان داشت: به نظر خودمان شعاری که مقام معظم رهبری برای شعار سال انتخاب کردند، ۱۰۰ درصد رعایت کردیم. رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه اگر افرادی که دچار سکته قلبی می‌شوند را کمتر از ۹۰ دقیقه به مراکز درمانی برسانیم، خیلی‌ها نه تنها از مرگ نجات پیدا می‌کنند بلکه بدون عارضه به خانواده‌شان ملحق می‌شوند، افزود: با شرکت‌های داخلی هماهنگ کردیم و دستگاه نوار قلب را داخلی تولید کردیم و الان این دستگاه‌ها در داخل موتور آمبولانس‌ها، آمبولانس‌ها، اتوبوس آمبولانس‌ها و بالگردها هست و با مراجعه اورژانس به بیمار، در صورتی که فردی مبتلا به سکته حاد قلبی شود، هنوز پرینت نوار قلب منتشر نشده است، متخصص می‌بیند و در صورت لزوم فرد به بیمارستان اعزام می‌شود و همچنین بخش‌های پذیرش و اورژانس حذف شده و فرد به آنژیوگرافی منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: برای مبتلایان سکته مغزی نیز زمان مهم است چرا که اگر این افراد کمتر از سه ساعت به مراکز درمانی منتقل شوند، با یک تزریق، ۲ روز بعد مرخص می‌شوند.
کولیوند با اشاره به اینکه توانستیم در بخش ستاد هدایت بیماران کار کنیم و موفقیت‌های خوبی حاصل شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت ما را بانوان تشکیل می‌دهند، اورژانس ویژه بانوان را به خصوص برای عملیات‌های خاص‌تری آغاز کردیم که با تربیت نیروی خواهران، این بخش را به‌زودی راه‌اندازی می‌کنیم.