kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲

عزاداری باشکوه مردم شرق عربستان علی‌رغم سخت‌گیری‌های شدید آل‌سعود

عربستان همزمان با شروع ماه محرم سیاست‌های سختگیرانه خود را تشدید کرده است، با این حال، مردم استان الشرقیه مراسم عزاداری امام حسین(ع) را با شکوه برگزار می‌کنند.

چند روز پیش خبر رسید که نظامیان سعودی به حسینیه‌های استان الشرقیه حمله کرده و مانع از برگزاری مراسم عزاداری شده‌اند. اکنون برخی خبرها از سیاست‌های سختگیرانه آل‌سعود در مورد محرم حکایت دارد. ساکنان منطقه الشرقیه عربستان می‌گویند، سیاست ضدعاشورایی دولت سعودی امسال سخت‌تر از سال‌های گذشته در قطیف خود را نشان داده و استاندار قطیف، دشمن شماره یک محرم شده است. به گزارش فارس، کاربران عربستانی در توییتر طی چند روز گذشته با انتشار تصاویری از مقابله دولت با تکیه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی خبر دادند که در معابر و کوچه‌پس‌کوچه‌های برخی شهرهای استان قطیف بر پا شده بود. طبق اظهار نظر کاربران سعودی، خالد صفیان استاندار قطیف یا به عبارتی بهتر، دشمن قطیف با سران و شیوخ استان جلسه گذاشته و شروطی گذاشته که میان مردم جنجال برانگیز شده و آنان را خشمگین کرده است.  طبق این گزارش، الصفیان شروط خود را با گفتار نرم و ظاهرفریب شروع کرده‌اما در پایان حرف او این بوده که همه هیئت‌ها در همه ادغام و یکی شوند. بلندگوها خارج از حسینیه یا مساجد نصب نشود زیرا آزاردهنده است و ایستگاه‌های صلواتی که در معابر عمومی نذری‌های مردمی را توزیع می‌کند نباید نصب شود و او تا جایی پیش رفته که برای زمان برگزاری مراسم نیز تعیین وقت کرده و حتی پا را فراتر از همه اینها گذاشته و آن اینکه برای سخنرانی سخنرانان نیز موضوع تعیین کرده که نباید از مشکلات اجتماعی فراتر رود. استاندار قطیف با وضع چنین شروطی «نگرانی و ترس آل‌سعود از خطیبان را به نمایش گذاشته که چقدر از طرح مشکلات سیاسی، اقتصادی و تبعیض مذهبی می‌ترسد؛ تبعیضی که شیعیان (شرق عربستان) قربانی آن هستند.» به گفته کاربران سعودی، «آل‌سعود نمی‌خواهد یک شیخ نمر جدید و یک انتفاضه محرم جدیدی در شرق عربستان شاهد باشد. استاندار قطیف از مردم خواسته، جوانان خواستار اصلاحات را که او آنان را «تروریست» نامیده، به دولت معرفی کنند. با چنین وضعی قطیف وارد مرحله‌ای جدید از ظلم و جور آل‌سعود شده است و محرم امسال با حصار بلندتری در محاصره قرار گرفته است. آل‌سعود می‌داند که عاشورا پیام انقلابی است که هر سال به شیعیان می‌رسد بنابراین تلاش می‌کند که آن را تحریم و مخدوش کند و اگر هوشیاری مردم نبود، عاشورا تاکنون از تقویم قطیف حذف شده بود. »
قطیف سیاه پوش شد
با همه فشاری که دولت عربستان بر مردم شیعه در قطیف وارد کرده است، با فرا رسیدن محرم، این استان  سیاه پوش شد. در معابر عمومی، پرچم‌های سیاه با شعارهایی مثل «هیهات منا الذلة» (ذلت از ما دور است)، «لا یوم کیومک یا ابا عبدالله» (اباعبدالله، هیچ روزی مثل روز تو نیست)، و «عاشورا صرخة المستضعفین» (عاشورا فریاد مستضعفان است) نصب شده است. با وجودی که دولت عربستان برخی از تکایا و نشانه‌های عاشورایی در معابر عمومی و فضای باز را تخریب کرد و برچید، مردم به عزاداری و تجمع خود در آن مکان‌ها ادامه می‌دهند. طبق تصاویری که در این خصوص منتشر شده،‌ مردم در مکان‌هایی که از قبل تدراک دیده بودند اما دولت آنان را بر چیده بود، مراسم عزاداری خود را برگزار می‌کنند.