kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
با ‌اشاره به پیامدهای شوم 25 ساله این پیمان

گروه‌های فلسطینی: پیمان اسلو صهیونیستی است و باید لغو شود

گروه‌های مقاومت فلسطین با صهیونیستی خواندن پیمان اسلو، از سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) خواستند این پیمان که در سال 1933 امضا شده، را ملغی کند.

گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله جنبش حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین روز پنجشنبه به مناسبت بیست و پنجمین سالروز امضای پیمان «اسلو»، در کنگره‌ای تحت عنوان «وحدت هدف ما و مقاومت، گزینه ماست»، شرکت کردند و خواستار لغو پیمان ظالمانه و ننگین اسلو شدند.
 در این کنگره که در غیاب نمایندگان «فتح» در مرکز فرهنگی شهر غزه برگزار شد، گروه‌های مقاومت فلسطین تاکید کردند که پیمان اسلو باعث تقسیم مردم فلسطین شده و حقوق اصلی آنها را سلب کرده است.
 به گزارش فارس به نقل از شبکه «الجزیره»، «محمد الحرازین»، از رهبران جنبش جهاد اسلامی در این کنگره گفت که معامله قرنی که دولت آمریکا به دنبال ترویج آن است، از نتایج «پیمان شوم ۱۹۹۳ اسلو» است.
«خلیل الحیه» از رهبران جنبش حماس نیز با بیان اینکه پیمان اسلو از ۲۵ سال پیش ملت فلسطین را تقسیم کرده، تاکید کرد که تنها چیزی که از این پیمان مانده «هماهنگی امنیتی» با صهیونیست‌ها است. گروه‌های فلسطینی در مجموع، پیمان اسلو را یک پیمان صهیونیستی دانستند و خواستار رهایی ملت فلسطین از این پیمان شدند. گروه‌های مقاومت فلسطین در این نشست همچنین کشاندن رهبران رژیم صهیونیستی به دادگاه‌های بین‌المللی را به‌خاطر ارتکاب جنایت، خواستار شدند.
 ماهیت شوم پیمان اسلو
پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ با وساطت «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا بین رژیم صهیونیستی و سازمان آزادی‌بخش فلسطین به بهانه حل و فصل دادن کامل درگیری‌ها در سرزمین‌های ‌اشغالی امضا شد 13 سپتامبر، بیست و پنجمین سالگرد مذاکراتی است که به قرارداد «اسلو» بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی منجر شده است، توافقی که هر چند این رژیم فقط بندهایی از آن را اجرایی کرده، ولی کلا به سودش است. «محمود عباس» دبیرکل کمیته اجرایی ساف در آن زمان با «شیمون پرز» وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی این معاهده را امضا کرده‌اند. در جریان امضای این قرارداد «یاسر عرفات» رئیس‌وقت سازمان آزادی‌بخش فلسطین، «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا حضور داشته‌اند.
در این توافق بر تحقق «همزیستی مسالمت‌آمیز و دستیابی به یک حل و فصل عادلانه، فراگیر و دائمی» تأکید شده بود البته، هدف واقعی بانیان این پیمان، پایان دادن به انتفاضه و اعتراضات ضداسرائیلی از یک طرف، و ایجاد شکاف میان رهبران فلسطینی از طرف دیگر بوده است.
 پیامدهای توافق اسلو
پیامد این توافق، تقسیم شدن سرزمین فلسطین به چهار منطقه بود. فلسطینی‌های ساکن مناطق 1948 از فلسطینی‌های 1967 جدا شدند. علاوه‌بر آن مردم ساکن باختری از غزه جدا شدند. بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی از مسئولان امنیتی تشکیلات خودگردان برای سرکوب و دستگیری هر کس که ضد اسرائیلی دانسته می‌شد، استفاده کرد. این توافق همچنین، راه را به روی رژیم اشغالگر اسرائیل باز کرد تا سرزمین‌های کرانه باختری و قدس ‌اشغالی را با ساخت ده‌ها هزار واحد مسکونی چند پاره و با بهانه‌های واهی، اراضی فلسطینیان را غارت کند.
رژیم صهیونیستی براساس این قرارداد، روابط خود را با رژیم‌های مرتجع عربی، عادی کرد. به دلیل پیامدهای ناعادلامه و شوم این توافق، بسیاری از مردم فلسطین خواستار اعلام لغو قرارداد اسلو هستند. سالگرد این قرار داد مصادف شده است با زمزمه‌های اجرای «معامله قرن»، معامله‌ای که اگر اجرایی شود، نه تنها قدس بلکه تمام کرانه باختری به ‌اشغال صهیونیست‌های غاصب در خواهد آمد.
نیرنگ جدید ترامپ
منابع آمریکایی از نیرنگ جدید دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، برای مجبور کردن تشکیلات خودگردان فلسطین به موافقت با طرح موسوم به «معامله قرن» خبر دادند.
 به گزارش تسنیم، یک رسانه چاپ رژیم صهیونیستی فاش کرد که آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطینی پیشنهاد کمک پنج میلیارد دلاری در مقابل بازگشت به میز مذاکرات با رژیم صهیونیستی را داده است. به موجب این پیشنهاد، تشکیلات خودگردان فلسطین پنج میلیارد دلار از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا، دریافت می‌کند. این در حالی است که دولت ترامپ ماه گذشته 200 میلیون دلار از کمک‌های کشورش به تشکیلات خودگردان فلسطین، به آژانس امداد و کاریابی به آوارگان فلسطینی(آنروا) و همچنین ده‌ها میلیون دلار از کمک‌های اختصاص‌یافته به بیمارستان‌های فلسطینی در شرق قدس ‌اشغالی را کاهش داد. در ماجرای کمک پنج میلیارد دلاری به محمود عباس نیز قرار نیست پولی از جیب آمریکایی‌ها هزینه شود و این پول را سایر کشورها و به ویژه، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس پرداخت خواهند کرد.