kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲

انصراف عبادی از نامزدی نخست‌وزیری عراق/ مقتدا صدر: درباره گزینه مستقل توافق کردیم

«حیدر عبادی» اعلام کرد که قصد ندارد برای بار دوم نامزد کسب مقام نخست‌وزیری عراق شود. در همین حال، «مقتدا صدر» اعلام کرد که در مورد گزینه تکنوکرات و مستقل برای پست نخست‌وزیری جدید، با گروه‌های سیاسی، به توافق رسیده است.

«حیدر عبادی» نخست‌وزیر فعلی عراق، اعلام کرد که بر اساس درخواست مرجعیت عالی دینی (آیت‌الله سیدعلی سیستانی) مبنی بر نامزد نشدن چهره‌های شناخته شده برای پست نخست‌وزیری، وی از نامزد شدن، منصرف شده است.
عبادی گفت: مرجعیت دینی درخواست کرده است، چهره‌هایی که قبلا نخست‌وزیر بوده‌اند، دوباره نامزد نشوند و من احترام و پایبندی خود را به توصیه‌های مرجعیت اعلام می‌کنم.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبادی همچنین اعلام کرد که سطح حقوق نیروهای بسیج مردمی عراق از ماه آینده افزایش می‌یابد و به سطح حقوق سایر نیروهای امنیتی عراق می‌رسد.
عبادی درباره تحولات اخیر بصره نیز اظهار داشت: من موافقم که مردم بصره دارای کمبودها و نیازهای واقعی هستند، اما درعین حال، معتقدم که کسانی از این اوضاع برای رسیدن به اهداف متفرقه سوءاستفاده کرده‌اند. سوءاستفاده از مردم بصره برای تهدید کردن و ضربه زدن به بصره، قابل قبول نیست. من قصد ندارم یک طرف معین را متهم کنم، بلکه روی سخنم با تمام طرف‌هایی است که در تحولات بصره نقش داشتند و خواستند منابع آن را بین خود تقسیم کنند، این اقدام محکوم است و همه ما باید آن را محکوم کنیم.
مقتدا صدر
«مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» و رئیس ائتلاف پیروز «سائرون» در انتخابات 22 اردیبهشت گذشته، اعلام کرد: با شخصیت‌های بزرگ عراقی در مورد معرفی چند شخصیت تکنوکرات و مستقل برای (پست) نخست‌وزیری، به توافق رسیده‌ایم و این تصمیم، کاملا عراقی است.او تاکید کرد که نامزد منتخب باید وزرای کابینه خود را نه تنها به دور از تقسیم‌بندی‌های جناحی، فرقه‌ای و قومیتی، بلکه باید بر اساس استانداردهای درست و مورد قبول و مبتنی بر تخصص، پاک‌دستی و مهارت انتخاب کند.رئیس ائتلاف سائرون عراق افزود، برخی از شخصیت‌های سیاسی فورا این گونه انتخاب و ایده انتخاب نامزد مستقل را رد کردند تا از این طریق، عراق را به ابتدای راه برگردانند و فاسدها در لباسی جدید به قدرت وارد شوند.به رغم اینکه نزدیک به چهار ماه از برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد، ولی ائتلاف‌های انتخاباتی هنوز موفق به تشکیل فراکسیون اکثریت و انتخاب نخست‌وزیر نشده‌اند.