kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

نشست شورای امنیت و فروش تسلیحات میلیاردی به سئول اقدامات تازه ترامپ علیه کره شمالی

آمريکا با فروش سامانه‌هاي تسليحاتي جديد به کره جنوبي و درخواست از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی، بار دیگر به کره شمالی ثابت کرد که قابل اعتماد نیست.

به درخواست نمایندگی دائم آمریکا روز دوشنبه نشست برنامه‌ریزی نشده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به مسئله اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی برگزار می‌شود. پیشتر «نیکی هیلی»، نماینده دائم آمریکا نسبت به انجام تغییرات در گزارش کمیته  شورای امنیت سازمان ملل برای کنترل رعایت تحریمات علیه کره شمالی بر اساس درخواست روسیه واکنش شدیدی نشان داده بود.به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتنیک، «ایگور مارگولوف»، معاون وزیر خارجه روسیه اخیرا اعلام کرد که  مسکو مسئله تخفیف تحریم‌ها علیه کره شمالی را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.این در حالی است که «دونالد ترامپ» برخلاف وعده‌های خود به «کیم جون اون» رهبر کره شمالی، سه شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر در ارتباط با کره شمالی را در فهرست تحریم قرار داد. افراد و نهادهایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم کرده در بخش فناوری اطلاعات در خارج از کره شمالی فعالیت می‌کنند و واشنگتن مدعی است درآمد آنها به پیونگ یانگ منتقل می‌شود. «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره گفت: تحریم‌های جدید با هدف توقف جریان درآمدهای کره‌ شمالی، در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود، کره شمالی از طریق شهروندان خود که در خارج از این کشور در بخش فناوری اطلاعات فعالیت می‌‌کنند، درآمدهای هنگفتی بدست می‌آورد.
فروش تسلیحات به کره جنوبی
از سوی دیگر، در شرايطي که مذاکرات آمريکا با کره شمالي در مورد عاري‌سازي هسته‌اي شبه جزيره کره به سختي در حال تحقق است، آمريکا روز پنج شنبه فروش سامانه‌هاي تسليحاتي جديد به کره جنوبي را به ارزش دو ميليارد و 600 ميليون دلار، تأييد کرد. مذاکرات آمریکا و کره شمالی از زمان نشست سه ماه پیش سران دو کشور در سنگاپور متوقف شده است. رئیس کره‌ شمالی خواسته‌های یکجانبه و تحریم‌‌های جدید واشنگتن علیه پیونگ یانگ را به دزدی‌ دریایی تشبیه و تاکید کرده ملت کره شمالی متحد و یکپارچه علیه دشمن خواهد ایستاد. خبر دیگر اینکه سخنگوی وزارت وحدت دو کره در کره‌ جنوبی، روز- جمعه از افتتاح یک سفارتخانه مشترک بین دو کره در مرز به شدت نظامی دو کشور خبر داد و تصریح کرد که این اقدام، بارقه‌ای از امیدواری‌ها را در پیشرفت روند مذاکرات متوقف ‌شده خلع سلاح اتمی کره‌ شمالی در نشست آتی به وجود آورده است. این سفارتخانه مشترک همچنین یک گام دیگر به سمت همکاری نزدیک بین دو کره، برقراری صلح، رفاه و وحدت شبه‌جزیره محسوب می‌شود. تا پیش از این، ارتباط بین دو کره از طریق یک خط ویژه فاکس و تلفن برقرار بود که معمولا با وخامت روابط قطع می‌شد.