kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
علی‌رغم اعتراضات جهانی

جان بولتون: به حمایت از ائتلاف سعودی در یمن ادامه می‌دهیم

مشاور امنیت ملی آمریکا برخلاف هشدارهای جامعه جهانی در مورد جنایت‌های جنگی عربستان در یمن اعلام کرد، به حمایت های خود از ریاض در یمن ادامه خواهیم داد!

در حالی که جامعه جهانی نسبت به توقف جنایت‌های عربستان در یمن تاکید دارد و گزارش 41 صفحه‌ای اخیر سازمان ملل نیز جنایت‌های  ائتلاف سعودی را تایید کرد اما با این وجود، آمریکا همچنان به حمایت از عربستان در یمن ادامه می‌دهد. به گزارش تسنیم، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای بر حمایت خود از ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن تأکید کرد. بیانیه بولتون یک روز بعد از اعلامیه‌ای صادر شده که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره اقدامات ائتلاف سعودی در جنگ یمن به کنگره آمریکا ارسال کرده بود. پمپئو در آن اعلامیه انتقادات شدید نهادهای حقوق بشری از جنایت‌های جنگی عربستان را نادیده گرفته و ادعا کرده بود عربستان و امارات گام‌های لازم برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به غیرنظامیان را برداشته‌اند!
جان بولتون در بیانیه خود از اعلامیه پمپئو به کنگره حمایت کرده و نوشته است: «‌اینجانب از گواهی وزیر خارجه، پمپئو، به کنگره مبنی بر اینکه عربستان و امارات تمامی تلاش‌ها را برای کاستن از تلفات انسانی در جنگ یمن انجام می‌دهند، حمایت می‌کنم.» بولتون، با وجود دامن زدن آمریکا به تنش‌ها در جنگ یمن ادعا کرده پایان دادن به این جنگ جزو اولویت‌های امنیتی واشنگتن است.
تقویت القاعده یمن از سوی آمریکا
در همین حال، مجله آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی حمایت آمریکا از عربستان در جنگ علیه یمن را فرصتی برای شبکه القاعده برای توسعه حضورش در یمن توصیف کرد و نوشت: «‌سیاست آمریکا به هدف خود برای اخراج کردن گروه القاعده در شبه جزیره عربی از یمن نرسیده است.» این مجله سیاست آمریکا را یادآور شد که ساختار کشور عراق را ویران کرد و به گسترش القاعده و داعش در آنجا کمک کرد. مجله نشنال اینترست نوشت: «‌الگوی آمریکا در عراق، درحال تکرار شدن در یمن است زیرا جنگ نهادهای کشور را تضعیف و یمن را به یک کشور شکست خورده تبدیل کرده است که این وضعیت بستر مناسبی برای تروریست ها فراهم کرده است.»
از سوی دیگر، «لیز گرانده» هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن هشدار داد که اوضاع انسانی یمن به سرعت در حال وخیم‌تر شدن است. این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح یمن تحت نظر سازمان ملل متوقف شده و درگیری‌ها در بندر الحدیده از سرگرفته شده است. وی طی بیانیه‌ای افزود: «‌اوضاع طی چند روز گذشته به صورت تاسف باری در حال وخیم تر شدن است. خانواده‌ها از بمباران‌ها و حملات هوایی وحشت‌زده‌اند.  کارخانجات تولید آرد در الحدیده نیاز میلیون‌ها نفر را  تامین می‌کند و ما به طور ویژه نگران بمباران کارخانه تولید آرد دریای سرخ هستیم که در حال حاضر 45 هزار تن در داخل آن وجود دارد و برای تامین غذای مورد نیاز یک ماه، سه و نیم میلیون نفر کافی است. در صورتی که این کارخانجات ویران شوند یا آسیب ببینند فاجعه انسانی آن غیر قابل محاسبه است.» در همین حال، محمد‌علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن هشدار داد که ائتلاف سعودی تصمیم به بمباران انبارهای نهادهای بین‌المللی حاوی مواد غذایی و سیلوها و مناطق مسکونی پرجمعیت در استان الحدیده واقع در غرب یمن دارد. الحوثی در صفحه توییتر خود هشدار داد که «ائتلاف سعودی برای حمله به انبارهای حامل مواد غذایی و سیلوها در الحدیده به بهانه اینکه انبارهای سلاح هستند، برنامه دارند و علاوه بر آن می‌خواهند حملات کوری در مناطق مسکونی پرجمعیت در این استان انجام دهند.» استان الحدیده طی روزهای اخیر در پی شکست مذاکرات ژنو به دلیل مانع‌تراشی‌های عربستان، شاهد حملات زمینی و هوایی شدید ائتلاف سعودی است.