kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
عضو اتاق بازرگانی ایران:

سیاست‌های ‌اشتباه بانک مرکزی همچنان ادامه دارد

یک عضو اتاق بازرگانی ایران با‌ اشاره به ‌اشتباه بودن سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در ماه‌های گذشته اعلام کرد این سیاست‌ها همچنان ادامه‌دار است.

مهدی علیپور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: در سیاست‌گذاری‌های ارزی ضرب‌المثل خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج  کاملا بجا و درست است. سیاست‌های ارزی دولت از ریاست قبلی بانک مرکزی شروع شده و همچنان ادامه‌دار است. وی افزود:  در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که صنعت کشور به دلیل سیاست‌های ‌اشتباه دولت به معنای واقعی در کما است. علتش هم این است که زمانی که در تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی اعلام شد به اندازه کافی ارز چهار هزار و 200 تومانی می‌توانیم عرضه کنیم، وضعیت نامناسبی را برای تضعیف صنعت به وجود آورد. بعد از آن نیز سیاست‌های ‌اشتباه همچون ارزهای مسافرتی و... در پیش گرفته شد.این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: دولت زمانی که متوجه شد تصمیماتش‌ اشتباه بوده،‌ اشتباه اول را با ‌اشتباه دیگر پاسخ داد. علیپور ادامه داد: در این میان قطع‌ به‌ یقین افرادی سودجو که اگر اسم‌شان را زالوصفت یا دلال بگذاریم، هستند که برای مردم هیچ ارزشی قائل نیستند و دلارهای قابل ملاحظه‌ای انباشته کرده‌اند.
وی با‌ اشاره به جنگ روانی ایجاد شده برای تبدیل سرمایه‌ها به دلار، بیان کرد: این رویه زنجیره‌وار، سرعت کاهش ارزش پول ملی را بیشتر می‌کند. هر چقدر که نرخ دلار بالا می‌رود از طرف دیگر حجم حمله برای تبدیل ارزها بیشتر می‌شود و به صورت تصاعدی خرید ارز در بازار انجام می‌گیرد.
نایب ‌رئیس ‌کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: البته مردم دیگر به سپرده‌های ارزی نیز اعتماد ندارند، چراکه سال‌های قبل زمانی که مردم دلارهایشان را بردند و سپرده‌ باز کردند و برگشت داده نشد، بانک‌ها در مقطعی اعلام کردند که به قیمت دولتی، ریال برمی‌گردانیم لذا باعث شد مردم اعتمادشان نسبت به سپرده‌گذاری ارزی از دست برود.
علیپور با اظهار نگرانی نسبت به آینده صنعت تصریح کرد: در حال حاضر عملا هیچ نوع ماده اولیه‌ای خرید و فروش نمی‌شود و تقریبا تولیدی انجام نمی‌شود. ضمن اینکه برای بسیاری از شرایط، مشکلات داخلی بسیار حائز اهمیت هستند.به گفته وی، برای کشور مسئله تحریم‌ها وجود دارد اما مشکلات داخلی در این عرصه بسیار بیشتر از مشکلات خارجی است. بسیاری از مواد اولیه اصلا ارتباطی به خارج ندارد اما متاسفانه آنهایی که کالا در اختیار دارند و صاحب کالا هستند، بازار را قفل کرده‌اند و جنس به بازار عرضه نمی‌کنند که عواقب بدی به‌دنبال خواهد داشت.این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که صنعت کشور در کما به‌سر می‌برد و تولید نیز با این شرایط به کما خواهد رفت. اگر اقدامات درستی صورت نگیرد، مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.