kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
جنایت علیه مسلمانان در سایه سکوت مجامع حقوق بشر- بخش نخست

حمایت از مظلومان آرمان بلند انقلاب اسلامی

فریده شریفی

در جریان روند زندگی، فراز و نشیب‌ها و ناملایمات زیادی وجود دارد. زندگی فقط لحظه‌های شیرین نیست، لحظات تلخ، توام با مشکلات و سختی نیز فراوان در زندگی افراد به چشم می‌خورد که فقط مربوط به یک شخص نیست و افراد زیادی را دربر می‌گیرد. اما رسیدگی به مشکلات دیگران، همدردی و کمک رساندن به همنوع خود در ذات همه انسان‌ها وجود دارد به خصوص در دین اسلام که دین رأفت و مهربانی، گذشت و ایثار است. رفع گرفتاری‌ها و همدردی‌ با انسان‌ها در مشکلات و سختی‌ها از بزرگترین فضایل انسانی است که در اسلام به آن توجه زیادی شده است.
امام رضا(ع) می‌فرمایند: «بعد از انجام واجبات، کاری بهتر از ایجاد خوشحالی برای مومن، نزد خداوند بزرگ نیست. (بحارالانوار، ج78، ص 347)
اما در عصر حاضر متاسفانه انسانیت به واسطه قدرت‌های بزرگ زیر سوال رفته و کشتار و قتل‌عام در کشورهایی همچون یمن، فلسطین، افغانستان و... بیداد می‌کند.
ابعاد گسترده فجایع انسانی
فجایع بشری در دهه اخیر بیداد می‌کند و هر روز انسان‌های بی‌گناه بیشتری قربانی سیاست‌های استکباری قدرت‌های جهانی می‌شوند، کشتار و قتل‌عام در میانمار، نسل‌کشی و جنایت علیه فلسطینی‌های مظلوم، به خاک و خون کشیده شدن مسلمانان در یمن، لیبی، افغانستان، پاکستان و... جنایت‌هایی هدایت شده از سوی قدرت‌های استکباری هستند، کشورهایی که برای تامین منافع خود تن به هر کاری می‌دهند و حتی با روی کار آوردن تروریست‌های تکفیری همچون داعش و القاعده جنایات خود را ساماندهی می‌کنند.
آقایی که خود را «صادقی» معرفی می‌کند و در یک شرکت خصوصی مشغول به کار است در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «متاسفانه  در زمانی زندگی می‌کنیم که باید شاهد فجایع بشری زیادی در کشورهای مختلف جهان باشیم و هر روز که اخبار تلویزیون را پیگیری می‌کنیم از دیدن صحنه‌های کشتار مسلمانان در یمن، میانمار یا فلسطین دلمان به درد می‌آید و روحمان آزرده می‌شود.
چهره کودکانی که در یمن توسط جنگنده‌های سعودی به خاک و خون کشیده می‌شوند، انبوه جسدهای سوخته بر زمین، غرق شدن پناهجویان کشورها در دریاها مخصوصا تصویری که از یک کودک سوری به نام «آیلان» مشاهده کردم بسیار تاسف‌برانگیز بود به نحوی که هنوز در خاطرم مانده و معصومیت و مظلومیت این کودک یا کودکان دیگری که والدینشان به دلیل فرار از وحشی‌گری‌های تروریست‌های داعش به دریا زده و می‌خواستند فرار کنند از یادم نمی‌رود.»
وی اضافه می‌کند: «تاسف‌بارتر این است که این جنایات در سایه سکوت سازمان ملل متحد و سازمان‌های جهانی فعال در حوزه حقوق بشر صورت می‌گیرد و هیچگونه مجازات و اقدام قاطعی برای تنبیه جنایتکاران در نظر گرفته نمی‌شود، در حالی که مهم‌ترین هدف سازمان ملل حفظ صلح و امنیت جهانی عنوان شده است، اما ما از این سازمان تاکنون نه حفظ صلحی دیده‌ایم نه حفظ امنیتی!»
این کارمند همچنین خاطرنشان می‌کند: «این سازمان و سازمان‌های مشابه تنها کاری که ازشان برمی‌آید محکوم کردن و انتشار اعلامیه و بیانیه است و این مسئله هم بیشتر یک اقدام رفع تکلیفی و توجیهی و نمایشی است که هیچ قاطعیتی ندارد و در جلوگیری از جنایات حقوق بشری رژیم‌های سرکوبگری مانند اسرائیل و عربستان تاثیری نمی‌گذارد.»
«داوود شجاعی» کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره حمایت از مظلومان و همدردی با مسلمانانی که تحت ظلم و ستم قرار گرفته‌اند می‌گوید: «همدردی با برادران دینی و مسلمانانی که تحت ظلم قرار گرفته‌اند از پایه‌های اصلی دین مبین اسلام و بر هر مسلمانی واجب است چرا که در اسلام این دیدگاه باارزش وجود دارد که انسان هیچگاه نباید از حال همنوع خود بی‌خبر باشد. در واقع چگونه می‌توان یک فرد را مسلمان دانست در حالی که همسایه‌اش، دوستش، خویشاوندش، گرسنه سر به بالین می‌گذارد و دارای مشکلات فراوان است؟!»
وی اضافه می‌کند: «در اسلام همدردی، کمک و یاری به مسلمانان از حیطه یک کشور و یک منطقه فراتر می‌رود و اعتقاد بر این است که مسلمانان جهان باید به فکر یکدیگر باشند و از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کنند، همان‌گونه که امام راحل ما فرمودند مسئله فلسطین اولویت جهان اسلام است، یاری رساندن به مردم مظلوم فلسطین و حمایت از آنان بر هر مسلمانی واجب است. یا به طور مثال نسل‌کشی مسلمانان در میانمار و هزاران انسانی که هر روز در این کشور قتل‌عام می‌شوند جنایات بشری هستند که در قبال آن نمی‌توان سکوت کرد.»
این کارشناس همچنین می‌گوید: «نقض حقوق بشر، جنایت علیه مسلمانان فلسطین، میانمار در شرایطی انجام می‌شود که مدعیان دروغین حقوق بشر سکوت کرده‌اند و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند در حالی که اگر یک صهیونیست اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی به هلاکت برسد آن را آنچنان پوشش تبلیغاتی می‌دهند و مظلوم‌نمایی می‌کنند که اذهان افکار عمومی جهان را نسبت به فلسطینی‌ها تیره و تار سازند!»
به گفته این کارشناس، متأسفانه سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی و حقوق‌بشری هم که اساسا با ایده کمک به مردم جهان تأسیس شده‌اند برخورد غیرمسئولانه با این فجایع انسانی دارند و در مقابل کشتار مسلمانان در میانمار، فلسطین و مناطق دیگر جهان اقدام جدی و مسئولانه نشان نمی‌دهند. نسل‌کشی، قتل‌عام زنان و کودکان، کوچ اجباری، تبعید و اخراج مسلمانان از سرزمین مادری خود، مصداق اصلی جنایت علیه بشریت است و کارنامه سیاه و ننگین سازمان ملل و مجامع حقوق بشری با بی‌توجهی این جنایت سیاه‌تر شده است.
قطعنامه‌های توخالی و بی‌ارزش!
قطعنامه سازمان ملل در دسامبر 1946 تاکید می‌کند که «نسل‌کشی چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح، براساس قوانین بین‌المللی یک جنایت است و تمامی امضا‌کنندگان معاهده سازمان ملل متحد همکاری خواهند کرد تا به قصد آزادکردن نوع بشر از این بلای نفرت‌انگیز از نسل‌کشی ممانعت کنند.»
اما به راستی این نوع قطعنامه‌ها، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها، شعاری و پوچ و توخالی نیستند؟! کدام سازمان بین‌المللی و به ظاهر مدافع حقوق بشری در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، جنایات آل‌سعود در کشتار زنان، کودکان، افراد سالمند و جوانان یمنی و کشتار مسلمانان میانمار به دست بودایی‌ها اقدام مؤثری انجام داده است؟!
یک کارشناس حقوق بین‌الملل در این باره می‌گوید: «متأسفانه ما شاهدیم که مجامع بین‌المللی و حقوق بشری در قبال جنایات علیه مسلمانان سکوت کرده و حتی در برخی از موارد به جنایتکاران پاداش هم می‌دهند. به طور مثال آمریکا بارها به سران رژیم صهیونیستی جایزه صلح(!) داده و یا اینکه چندی پیش به دولت میانمار جایزه دادند. و این در حالی است که باز هم با تأسف باید گفت، سازمان‌های بین‌المللی و حتی سازمان همکاری‌های اسلامی تاکنون اقدام مؤثری برای جلوگیری از جنایات آل سعود، رژیم صهیونیستی، دولت میانمار و... انجام نداده است!»
وی اضافه می‌کند: «در اولین گام مجامع بین‌المللی و حقوق بشری باید این رژیم‌های غاصب، سرکوبگر و جنایتکار را ملزم به رعایت حقوق بشر کنند و در غیر این صورت این دولت‌های سرکوبگر و ناقض حقوق بشر در دادگاه‌های بین‌المللی باید مجازات شوند.»
این کارشناس حقوقی تاکید می‌کند: «چگونه است که سازمان ملل متحد، شورای امنیت و کشورهای غربی از کنار این فجایع انسانی و نقض گسترده حقوق بشر به راحتی می‌گذرند اما یک کشور را به عناوین مختلف تحریم می‌کنند و حق هرگونه معامله، مراوده، و تجارت با جهان خارج را از آنان سلب می‌نمایند؟!»
رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این مسئله تاکید کرده‌اند که «امروز در میانمار هزاران انسان بر اثر جهالت و تعصب کشته می‌شوند در حالی که مدعیان دروغین حقوق بشر لب‌ تر نمی‌کنند و همان‌هایی که برای حیوانات دل می‌سوزانند اینجا در برابر کشتار یک عده انسان بی‌گناه سکوت کرده‌اند و آن را توجیه می‌کنند.»
مقام معظم رهبری، نجات این گرفتاری‌ها را در گرو هدایت قرآنی دانسته و فرموده‌اند:‌ «متاسفانه امروز جامعه اسلامی مانند سایر جوامع دچار مشکل است و افرادی نالایق سرنوشت برخی جوامع اسلامی را در دولت‌هایی همچون سعودی در دست گرفته‌اند.»
حمایت از مظلومان در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی حمایت از مظلومان و مستضعفان جایگاه ویژه‌ای دارد و بارها در سخنرانی‌های گرانقدر خود بر این مسئله تاکید داشتند که «ما طرفدار مظلوم هستیم، هر کسی در هر قطبی که مظلوم باشد ما طرفدار آنها هستیم، فلسطینی‌ها مظلوم هستند و اسرائیلی‌ها به آنها ظلم کرده‌اند، از این جهت ما طرفدار آنها هستیم.»
یکی از ویژگی‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آن بود که هرگاه کلامی بر زبان می‌آوردند و از دیدگاهی حمایت می‌کردند با تمام توان آن دیدگاه را پشتیبانی و حمایت کردند و علاوه بر زبان با قلم و قدم نیز آن اندیشه را طرفداری می‌نمودند. به طور مثال یکی از واژه‌هایی که امام خمینی(ره) همواره بر آن تاکید داشتند واژه مستضعفان بود. حضرت امام(ره) تمام توان خویش را برای خدمت به مستضعفان و مبارزه با ظلم و ستم مستکبران به کار گرفته و این خط‌مشی در اندیشه سیاسی ایشان جایگاه خاصی داشت.
صف‌آرایی مستکبران در مقابل مستضعفان، تقابل عدل و ظلم و رویارویی محرومان و چپاولگران همواره در کلام و پیام امام راحل وجود داشت و امروز نیز مقام معظم رهبری با همان قاطعیت و صلابت مثال‌زدنی در برابر استکبار جهانی ایستاده است و با سخنان دلگرم‌کننده خود جبهه مقاومت را دلگرمی می‌دهد.
امروز با توجه به افزایش ظلم و ستم در جهان اسلام و دشمنی‌های آشکار استکبار جهانی، ضرورت دارد تا مسلمانان در سراسر گیتی با هم متحد باشند و محور وحدت را حفظ کنند.