kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸

طرح پابند الکترونیکی زندانیان در کرمان به اجرا درآمد

طرح پابند الکترونیکی به منظور مراقبت الکترونیکی از زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با حضور مسئولان قضایی در استان کرمان اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در آیین اجرای طرح پابند الکترونیکی زندانیان افزود: با تلاش معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری و اداره کل زندان ‌های کرمان این طرح به ثمر رسید و استان کرمان برای نخستین بار به مراقبت الکترونیکی از زندانیان در حالت حبس دست پیدا کرد.
یدالله موحد گفت: طرح پابند الکترونیکی زندانیان با هدف کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها و هزینه‌های دولت و کاهش آسیب‌هایی که در جامعه فرد زندانی و خانواده وی را تهدید می‌کند اجرا شده است.
این مقام ارشد قضایی در استان کرمان اظهار داشت: 12پابند الکترونیکی سهمیه استان کرمان است و برای چهار نفر از زندانیان این پابند الکترونیکی نصب شده است.
رئیس‌شورای قضایی استان کرمان افزود: جرایم تعزیری درجه پنج تا هشت و متهمانی که در اجرای بند ‹چ› ماده 217 قرار تامین مراقبت الکترونیک دارند، می‌ توانند از سامانه مراقبت الکترونیکی استفاده کنند و ضمن اینکه محکومین به حبس با رضایت خود زندانی و در محدوده مشخص زیر سامانه الکترونیکی تحت نظارت قرار می‌ گیرند.
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: محکومینی که متقاضی استفاده از این مراقبت الکترونیکی هستند، باید یک سپرده تودیع کنند تا برای خسارت‌هایی که اگر به این سامانه وارد کردند از آن سپرده برای تعمیر آن استفاده شود و همچنین محکوم باید اجاره‌ای نیز به صورت ماهیانه پرداخت کند.
وی افزود: این طرح در ابتدا در مرکز استان اجرا می‌شود و سعی می‌کنیم پس از بررسی و دریافت پابند‌های بیشتر این طرح در زندان شهرستان‌ها نیز اجرا شود.
حمید خالقی سامانه نظارت این افراد در تهران است و زندانی از آنجا تحت مراقبت است، وی افزود: کسانی که پابند به آنها زده می‌شود می‌توانند در محدوده شهر کرمان تردد کنند و دستگاه در صورت خروج متهم از شهر کرمان هشدار می‌دهد، حدود 700 نفر در استان داریم که شامل استفاده از این سامانه می‌شوند.