kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
در دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی مطرح شد

هشدار مراجع تقلید به مجلس درباره FATF ؛ جمهوری اسلامی سلطه پذیر نیست

مراجع تقلید در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر لزوم هوشیاری نمایندگان در قبال لوایح مرتبط با FATF تأکید کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار بیان داشت: تضمین امنیت در گرو پایبندی مردم به اعتقادات مذهبی است، شما اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بر کارهای فرهنگی نیز متمرکز باشید و امنیت را به صورت مسائل معنوی نیز دنبال کنید.
این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت توجه دقیق به موضوع FATF گفت: در اینکه باید منابع تأمین مالی تروریسم را کور کنیم، شکی نیست اما در اینکه چه کسی تروریسم است و کدام نهاد مصادیق تروریسم را تشخیص می‌دهند؛ ابهام وجود دارد، آنها سپاه، حشدالشعبی و حزب‌الله را تروریسم می‌دانند ولی معلوم نیست که داعش جبهه‌النصره و القاعده را نیز تروریسم بدانند. دومین نقطه مبهم در FATF نظارت بر اطلاعات بانکی است.
استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: اینکه چه کسی نظارت می‌کند و بر چه اطلاعاتی نظارت می‌شود. ما خودمان نظارت می‌کنیم تا تخلفی صورت نگیرد، این موضوعات مبهم بوده و شفاف نیست که با بررسی دقیق باید ابهامات برطرف شود؛ سوال اینجاست که آیا مسئله نظارت یک‌طرفه است یا ما نیز می‌توانیم بر آنها نظارت کنیم.
به گزارش رسا، آیت‌الله نوری همدانی نیز در دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ایام عزای حسینی، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌ فرماید «هرکس در مسیر ما خالصانه گام بردارد ما همیشه یار و یاور او خواهیم بود.» این مرجع تقلید تأکید کرد: اولا این که تصویب کردن یک قانون مهم است ولی وکلای مردم باید در فکر اجرای آن هم باشند، نظارت برای اجرای قانونی که مصوب می‌شود هم بسیار مهم است بنابراین شما علاوه بر تصویب قوانین سالم، نظارت سالم و جدیت کامل در اجرای آن قانون داشته باشید.
آیت‌الله نوری ‌همدانی خاطرنشان کرد: هر شغلی یک امانتی بر دوش انسان است؛ حضرت امیرمؤمنان(ع) نسبت به یکی از یاران خود فرمودند «شغل نه طعمه بلکه امانتی از سوی مردم در دست تو است که نباید در آن خیانت صورت گیرد.»
استاد برجسته درس خارج حوزه با بیان این که ما در نظامی اسلامی برگرفته شده از فرهنگ اهل بیت(ع) زندگی می‌ کنیم، ابراز داشت: مسئله اقتصاد که امروز بیشتر مدنظر است، مسئله‌ای بسیار مهم و در عین حال در کشور ما ضعیف است، اقتصاد از جمله اموری است که سریع ضعف خود را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: با نشستن و جلسه گرفتن و حرف و بیانیه کار درست نمی شود، مردم می‌‌خواهند ارزانی و فراوانی و از بین رفتن بیکاری را در سفره و زندگی خود ببینند که تا امروز ندیده‌اند، نباید اقتصاد را به تحریم و برجام گره بزنند چرا که بیشتر آن مربوط به داخل و خود مملکت است.
این مرجع تقلید با اشاره به این که مجلس باید تماما افراد نخبه را درون خود ببیند، خاطرنشان کرد: از نظر امنیت و سیاست خارجی چشم ها به شما دوخته شده است و مردم هم از شما توقع دارند؛ این را هم بدانید که فرهنگ ما با فرهنگ غرب فرق دارد و به همین جهت نمی‌توانیم با امثال ترامپ و آمریکا مذاکره کنیم.
آیت‌الله نوری ‌همدانی تأکید کرد: شنیده‌ایم که دوباره قرار است یکی از لوایح موسوم به FATF را به مجلس بفرستند، شما در این زمینه باید بسیار هوشیار باشید و بدانید ما نظامی سلطه‌پذیر نیستیم، انقلاب اسلامی ما روز به روز در حال پیشرفت و قدرت است و مردم هم می‌دانند که نظام ما برگرفته شده از اهل بیت(ع) و عاشورا است که نمی‌تواند با بیگانگان و بدخواهان کنار بیاید.
مسئولان به وظایف خود عمل می‌کردند مشکلات امروز ایجاد نمی‌شد
همچنین آیت‌الله سبحانی در این دیدار ابراز داشت: رسول اکرم(ص) مراقب بود تا در هر جایی اگر نطفه فتنه‌ای ایجاد شد، آن را خاموش کنند، ان‌شاءالله شما نیز امنیتی که با خون شهدا ایجاد شده را حفظ کنید.
این مرجع تقلید خطاب به رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت: از تذکر دادن به مقامات مسئول کوتاهی نکنید، ممکن است تذکر دادن برای یک مقام مسئول تلخ باشد ولی همان مقام مسئول نیز میوه شیرین این تذکر را می‌چیند.
استاد برجسته درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: اگر در مورد فساد اداری تذکر می‌دادند و مسئولان نیز عمل می‌کردند، کار به اینجا نمی‌رسید و مشکلات کنونی ایجاد نمی‌شد.