kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
رئیس‌جمهور در هیئت دولت:

مگر ارز خارجی در اقتصاد ما چند درصد نقش دارد؟!

رئیس‌جمهور در حالی تاثیر ارزخارجی بر اقتصاد کشور را حداقلی می‌داند که در اقتصاد واردات محور و متکی به فروش نفت دولت که بیش از 70 درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده و نیز تاثیر روانی رویکرد‌اشتباه دولت در ارتباط دادن مدیریت اجرایی کشور به عوامل بیرونی، متاسفانه کلیت عملکرد اقتصادی کشور تحت تاثیر ارز خارجی قرار دارد.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: ماه محرم همواره برای ما یادآور فداکاری و ایثار سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت است.
وی که سال 93 قیام کربلا را درس تعامل سازنده و مذاکره عنوان کرده بود، این بار ماه محرم را پیام‌آور ایستادگی بر حق و الهام‌بخش عبور از سختی‌ها توصیف کرد و افزود: این صفحه ماندگار تاریخ هرساله برای ما درس‌آموز است که چگونه باید در برابر پیچیدگی‌ها و مشکلات بزرگی که برای جامعه اسلامی و مردم مسلمان پیش می‌آید، ایستادگی، استقامت و فداکاری کرده و چگونه می‌توانیم پیروزی بزرگ فرهنگی و سیاسی ابدی را کسب کنیم.
روحانی در ادامه با ‌اشاره به اینکه شرایط داخلی امروز آمریکا با سال‌های گذشته آن تفاوت بسیاری دارد و امروز یکی از دوران بسیار بد در تاریخ آمریکاست، خاطرنشان کرد: امروز کمتر محقق، روشنفکر و صاحب‌نظری در آمریکا وجود دارد که با کاخ‌نشینان کاخ سفید موافق باشد و حتی برخی از آنها به صراحت آنها را به عنوان ابله و سفیه می‌نامند و این در تاریخ آمریکا کمتر اتفاق افتاده است.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه راه امام حسین(ع) راه امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار داشت: امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم بطور نابجا و غلط وجود ندارد.
روحانی همچنین گفت که امروز صاحبان تریبون، رسانه‌دارها و کسانی که ندا و صدایشان در کشور قابل شنیدن است، یک رسالت و وظیفه سنگینی برعهده‌دارند، چرا که امروز در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته‌ایم و تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی و همه مسئولان و کسانی که قدرت دارند به ملت بزرگ ایران کمک کنند، بار بسیار سنگینی بر دوش دارند.
رئیس‌جمهور کشورمان در حالی به نقش فضای مجازی و رسانه‌ها در ایجاد امنیت و آرامش روانی جامعه‌اشاره و ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم را بالاتر از هر منکری می‌داند که متاسفانه دولت طی سال‌های اخیر با استفاده ابزاری و با اهداف سیاسی و انتخاباتی با هر گونه کنترل و نظارت بر بستر رسانه و فضای مجازی مخالفت کرده و مدیریت اطلاعات و افکار عمومی جامعه را عملا به بیگانگان واگذار کرده‌اند.
طبیعتا ماحصل چنین رفتاری از سوی دولت آن است که امروز شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به ابزاری برای هجمه‌های دشمن علیه کشور و نظام و نیز تهدیدی برای جامعه و افکار عمومی تبدیل شده است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر در تلاش برای سیاسی جلوه دادن انتقادها از سوء مدیریت، ناکارآمدی و انفعال دولت گفت که تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است.هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رأی بوجود بیاورد و کسانی که اینگونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران راجع به آنها قضاوت خواهد کرد
رئیس‌جمهور که پیشتر معیار اصلی تورم و شاخص‌های بهبود وضعیت اقتصادی کشور را جیب مردم و نه بانک مرکزی و مرکز آمار عنوان کرده بود با بیان اینکه نباید اقتصاد کشور را براساس برخی آمار و ارقام مطرح شده محاسبه کنیم و این به دور از عدل، کارشناسی و حق و انصاف است افزود: عده‌ای مداوم می‌گویند که باید مشکل مردم را درک کنید و این درست است که مردم مشکل دارند و ما در جنگ اقتصادی و روانی قرار داریم، اما این دلیل نمی‌شود که حقایق را تحریف کرده و نقاط مثبت را به مردم نگوییم.
روحانی همچنین با انتقاد از عدم گفتن حقایق و واقعیات به مردم و ایجاد ترس و دلهره در مردم گفت: مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد؟
رئیس‌جمهور در حالی تاثیر ارزخارجی بر اقتصاد کشور را حداقلی می‌داند که در اقتصاد واردات محور و متکی به فروش نفت دولت که بیش از 70 درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده و نیز تاثیر روانی رویکرد‌اشتباه دولت در ارتباط دادن مدیریت اجرایی کشور به عوامل بیرونی، متاسفانه کلیت عملکرد اقتصادی کشور تحت تاثیر ارز خارجی قرار دارد.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با‌ اشاره به روز دوم محرم و ورود کاروان سرور و سالار شهیدان به کربلا به ذکر مصیبت در رثای مصائب حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و اهل بیت آن حضرت پرداخت.