kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱

140هنرمند بین‌المللی خواستار بایکوت اسرائیل شدند(اخبار ادبی و هنری)

در نامه‌ای به «اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا»، 140 هنرمند معروف بین‌المللی در رشته‌های مختلف خواستار بایکوت برگزاری مسابقات یوروویژن در اسرائیل شدند.

در این نامه که هنرمندانی مانند «راجرواترز»، از بنیانگذاران گروه «پینکفلوید»، «کنلوچ» و «مایکلی»، سینماگران مشهور بریتانیایی،«آکیکوریسماکی»، فیلمساز معتبر فنلاندی، «جولیکریستی»، هنرپیشه صاحب‌نام انگلیسی، «هلموت لوتی»، خواننده بلژیکی و همچنین «برایان اینو»، موسیقیدان بریتانیایی آن را امضاء کرده بودند، دلیل درخواست بایکوت مسابقات موسیقی «یوروویژن» نقض حقوق بشر در فلسطین توسط دولت اسرائیل اعلام شده است. در این نامه که روز جمعه ۱۶ شهریور (۷سپتامبر) ارسال کردند، از سازمان‌دهندگان این رویداد خواسته شده است که برگزاری دور بعدی این رقابت‌ها را به کشور دیگری منتقل کنند که در آن وضعیت رعایت حقوق بشر بهتر از اسرائیل است.
در این نامه که روزنامه «گاردین» آن را منتشر کرده، آمده است: «تا زمانی که فلسطینیان به آزادی، عدالت و حقوق برابر دست نیافته باشند، نمی‌بایست رفتاری عادی با دولت اسرائیل در پیش گرفت.»
قابل ذکر اینکه برنده دوره پیش این مسابقات، در میان شگفتی همگان یک خواننده صهیونیست بود و بر مبنای قاعده برگزاری یوروویژن، دوره بعدی باید در کشوری برگزار شود که نماینده‌اش برنده دوره قبلی شده است.
استقبال دور از انتظار مقامات رژیم صهیونیستی مانند نتانیاهو از برگزیده شدن نماینده اسرائیل در یوروویژن، نشان داد برگزاری چنین مسابقات بین‌المللی در سرزمین‌های ‌اشغالی تا چه اندازه می‌تواند در بزک کردن چهره منفور این رژیم نامشروع نقش داشته باشد.