kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
افزایش 2 درصدی قیمت نفت در پی وحشت بازار از تحریم ایران

وزیر انرژی روسیه: تحریم نفتی ایران بازار را بی‌ثبات می‌کند

در شرایطی که قیمت نفت در پی وحشت از تحریم نفتی ایران، سه درصد گران شده، وزیر انرژی روسیه اعلام کرده تحریم‌ها علیه ایران، این بازار را بی‌ثبات می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پلاتس، الکساندر نوآک می‌گوید علی‌رغم پیشرفت چشمگیر در متوازن ‌سازی بازار به وسیله توافق کاهش تولید، وضعیت بازارهای جهانی نفت «تقریبا شکننده» مانده‌ زیرا سطح تولید در تعدادی از کشورها همچنان موضوع بحث است و تحریم ایران نیز بی‌ثباتی بزرگی به بازار داده است.
وی در مجمع اقتصادی شرقی در ولادی‌وستوک گفت: طی دو سال گذشته، بازار اساسا متوازن شده است به طوریکه ذخایر بازارهای نفتی به کمترین میزان پنج سال گذشته و قیمت نفت به سطح قابل قبولی رسید، اما وضعیت تقریبا شکننده باقی مانده است.
وی افزود: درحالی‌که سرمایه‌گذاری جهانی به این صنعت بازگشته است، برخی کشورها نتوانسته‌اند تولید خود را ازسربگیرند؛ به ویژه ونزوئلا که روزانه 50 هزار بشکه نفت از دست داده است.
این مقام روس ادامه داد: وضعیت (تحریم) ایران نیز بی‌ثباتی بزرگی به بازار داده است زیرا واکنش کشورهایی که به طور مشترک روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت از ایران دریافت می‌کردند، همچنان مشخص نیست.
افزایش دو درصدی قیمت نفت
در همین راستا، به دنبال گزارش کاهش میزان ذخایر نفت آمریکا، با نزدیک شدن به تحریم ایران و انتظار از محدودتر شدن عرضه، قیمت نفت که بیش از دو درصد جهش کرده بود، به صعود خود ادامه داد.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال که 2/2 درصد جهش کرده بود تا ۲۸ سنت یا 0/4 درصد دیگر هم بالا رفت و به 79/34 دلار رسید.
قیمت‌های نفت درحالی جهش کرد که داده‌های موسسه سوخت آمریکا نشان داد که میزان ذخایر این کشور کاهش بزرگی داشته‌اند. این چهارمین جلسه متوالی افزایش قیمت برنت است. موسسه سوخت آمریکا (ای‌پی‌آی) اعلام کرد که در هفته منتهی به هفت سپتامبر میزان ذخایر نفت تجاری آمریکا 8/6 میلیون بشکه کاهش یافته است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اعلام کرد که انتظار دارد تولید روزانه نفت خام این کشور در بازه ۲۰۱۸-۲۰۱۹ با افزایشی ۸۴۰ هزار بشکه‌ای به 11/5 میلیون بشکه در روز برسد و به این ترتیب پیش‌بینی قبلی خود در مورد افزایش 1/02 میلیون بشکه‌ای و تولید 11/7 میلیون بشکه در روز را کاهش داد. بیرون از ایالات‌متحده نیز تاجران بر روی تاثیر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا که صنعت نفت این کشور را هدف قرار داده است تمرکز کرده‌اند.