kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو:

پیش‌فروش خودروسازان اثرچندانی بر قیمت‌ها ندارد

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو نسبت به اثرگذاری پیش‌فروش خودروها از سوی خودروسازان داخلی انتقاد کرد.

سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد وضعیت معامله خودرو در بازار گفت: همواره نوسانات قیمت ارز منجر به کاهش معاملات می‌شود.
وی بیان داشت: مردم باید در خرید خودرو دقت کنند و بدانند که وقتی فاصله قیمت یک خودرو از کارخانه تا بازار چندین میلیون تومان است، این اختلاف قیمت حبابی و غیر‌واقعی است.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در پاسخ به این سوال که فروش خودرو توسط خودروسازان چه تاثیری در بازار خودرو داشته است، گفت: اگر این فروش‌ها کوتاه مدت بود، بر روی بازار خودرو تاثیر می‌گذاشت و می‌توانست قیمت‌ها را کاهش دهد، در حالی که تحویل‌ تعدادی از خودروهای پیش‌فروش مربوط به سال 98 است.
گفتنی است قیمت خودرو در سال جاری افزایش سرسام‌آوری یافت. در پی افزایش قیمت ارز و کاهش شدید ارزش ریال، سرمایه‌های فراوانی به سمت بازارهای مختلف از جمله خودرو سرازیر شد و بخشی از مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید کالاهای مختلف روی آوردند.
در همین رابطه هفته گذشته سایپا برای تقویت بخش عرضه، پیش فروش تنها حدود 50 هزار خودرو را ارائه کرد و قرار است ایران خودرو هم طرح مشابهی را اجرا کند.
این حجم از عرضه در شرایطی بود که به تازگی مدیرعامل سایپا گفته است «۹ هزار خودرو تنها تولید سه روز کاری گروه خودروسازی سایپا است». پس از این اظهارات، پرسشی مطرح گردید که اگر اینقدر توان تولید وجود دارد، چرا فقط 50 هزار خودرو (یعنی چیزی کمتر از تولید 20 روز) برای فروش عرضه شده است؟هر چند کنترل تقاضاهای موجود در بازار خودرو اهمیت زیادی دارد، اما ظاهرا اقدام خودروسازان در بخش عرضه چندان متناسب با عطش بازار نبوده است. به این معنی که علی‌رغم ادعای این خودروسازان درباره توان تولید خودرو، حجم عرضه شده قابل توجه نیست و همین موضوع شائبه دامن زدن خودروسازان به گرانی‌ها را تقویت کرده است.
از سوی دیگر آمار تولید خودرو در مرداد ماه نیز منتشر شده که نشان می‌دهد تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد 96 به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافته است.
با انتشار آمار فوق، این احتمال قوت بیشتری گرفت که با وجود توان بالای تولید خودرو، عمدا تولید خودرو - خصوصا پر مشتری‌ها- کاهش یافته تا قیمت‌ها افزایش یابد.