kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
یک مسئول:

واردات شیر خشک صنعتی تولید داخلی را تعطیل می‌کند

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور گفت: قرار است، به زودی 25 هزار تن شیرخشک وارد کنند که اگر این اتفاق بیفتد، صنایع شیرخشک و دامداران به خاک سیاه می‌نشینند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیاوش سلیمی با‌اشاره به اینکه 30 کارخانه شیرخشک در کشور فعال است، افزود:این کارخانه‌ها روزانه 2500 تن شیر از دامداران تحویل می‌گیرند و اگر تولید شیرخام کشور را روزانه 30 هزار تن محاسبه کنیم این رقم هشت درصد شیرموجود در کشور می‌شود که فراوری و تبدیل به شیرخشک شده و باز خود کارخانجات از شیرینی و شکلات گرفته تا صنایع لبنی آن را خریداری کرده و در فرمولاسیون استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: چیزی حدود روزانه دو هزار تن شیرخشک تولید می‌کنیم که به راحتی نیاز کشور را تامین کرده و احتیاجی به واردات نیست و جای سؤال دارد که چرا برای شیرخشک ارز یارانه‌ای در نظر گرفته‌اند که این موضوع جز هدر دادن ارز کشور و ایجاد مشکل برای تولید داخل نیست.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور ادامه داد: در پنج ماهه امسال 140 هزار تن صادرات کارخانجات لبنی بوده که این مسئله نشان می‌دهد، مشکلی از لحاظ تامین شیر کارخانجات وجود ندارد. پیش از این کارخانجات شیر را از گاوداران گرفته خامه و چربی آن را می‌گرفتند و شیر را به کارخانجات شیرخشک تحویل می‌دادند و هر دو صنف گاودار و کارخانجات شیرخشک را استثمار می‌کردند، اما اکنون این ارتباط مستقیم شده است.
سلیمی در پاسخ به این سؤال که مگر ممنوعیت صادرات یا واردات در این حوزه، وظیفه وزیر جهاد کشاورزی نیست، پاسخ داد: متاسفانه زور آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت و معدن نمی‌رسد و قرار است، به زودی 25 هزار تن شیرخشک وارد کنند که اگر این اتفاق بیفتد، صنایع شیرخشک و دامداران به خاک سیاه می‌نشینند.
وی اضافه کرد: جالب‌تر آنکه اکنون سازمان تعاون روستایی هشت هزار تن ذخیره شیرخشک دارد که در بورس، پایه قیمت آن 13 هزار تومان در نظر گرفته شده که پایین‌تر از این رقم فروخته نشود و آقایان می‌خواهند شیرخشکی که قیمت جهانی آن اکنون 2/2 دلار است با ارز یارانه‌ای وارد کنند و بگویند شیرخشک داخلی گران است. در حالی که اگر همین شیرخشک خارجی را براساس نرخ دلار آزاد حساب کنیم می‌شود، کیلویی 30 هزار تومان است.
سلیمی به صراحت گفت: این واحدهای لبنی هستند که به بحث شیرخشک دامن می‌زنند و بازار را ملتهب کردند که ما با آن مخالفیم و باید پرسید، چرا وقتی قیمت پایه شیرخشک 13 هزار تومان است یک واحد لبنی آن را کیلویی 19 هزار و 350 تومان خریده و ما احساس می‌کنیم، این امر به خاطر آن است که بگویند قیمت شیرخشک داخلی بسیار بالا است.
نماینده کارخانجات شیرخشک صنعتی کشور این را هم گفت: بسیار وقت گذاشته و هزینه کرده‌ایم تا در بازارهای جهانی جایی برای صادرات شیرخشک باز کنیم. اما با یک بخشنامه، یک شبه صادرات شیرخشک را ممنوع کرده و ما نمی‌دانیم چگونه پاسخگوی بازارهای خود باشیم.